Elke ondernemer weet dat het cruciaal is om de resultaten van zijn of haar website op te volgen. Je wil immers meten wat je website nu juist oplevert én welke marketing activiteiten daar aan bijdragen. De tool bij uitstek hiervoor is Google Analytics. Toch zien we vaak nog fouten voorkomen bij het opstarten van een Google Analytics account. Het resultaat hiervan is onjuiste informatie, wat uiteraard leidt tot het nemen van foutieve conclusies.
Dit is natuurlijk zonde van al de tijd en het geld dat je in jouw online marketing strategie steekt. Hoog tijd om hier verandering in te brengen! Wij geven je 5 essentiële tips die je helpen om jouw Google Analytics wel correct op te zetten.
Views zijn eigenlijk de lenzen waarmee je naar je data kijkt. Je kan tot 50 views aanmaken in Google Analytics, maar de volgende 2 zijn zeker noodzakelijk:
Een goede best practice, zeker voor starters, is om een 3de ‘Test’ view te gebruiken. Hierin kan je bijvoorbeeld testen of het meten van de conversies wel juist gebeurt in je dataweergave.
We verwezen er al naar, maar wat zijn nu juist die filters? Google Analytics geeft je data, heel veel data. Daarom is het nodig om de gegevens naar je hand te zetten en zuiver te houden. Je wil immers enkel statistieken van echte bezoekers zien. Je kan ze gebruiken om bepaalde data zoals Bot-verkeer (niet-menselijk verkeer) uit te sluiten, om specifieke gegevens te zien (wanneer je bijvoorbeeld enkel het verkeer van een Belgisch subdomein wil weergeven) of om de gegevens zelf aan te passen, zoals het verwijderen van de slash aan het einde van een URL.
De filters die je zeker moet opzetten bij het opzetten van je Google Analytics zijn:
Hoewel het zeer eenvoudig is, wordt de connectie tussen Google Analytics en andere Google diensten zoals Google Ads en Google Search Console vaak niet gelegd. Voor Google Search Console is dit geen ramp, omdat je organisch verkeer Google Analytics wel correct als “organic” geclassificeerd wordt.
In het geval van Google Ads heeft dit wel een invloed op je dataverzameling. Doordat je geen koppeling tussen je Google Ads account en Google Analytics legt, wordt het verkeer vanuit Google Ads ondergebracht onder organisch of direct verkeer. Dit zorgt natuurlijk voor een zeer vertekend beeld. Hierdoor gaat immers het verkeerde kanaal ‘met de eer lopen’ en ga je misschien zelfs beslissen om minder (of geen) budget meer vrij te maken voor Google Ads. Moest je dit toch beslissen, lees dan zeker onze tips om met een beperkt budget het beste uit Google Ads te halen!
De meest cruciale fout die we maar al te vaak tegenkomen is het niet opzetten van goals (of conversies). Met goals geef je aan welk doel je bezoekers moeten voltooien op je website. Wanneer je een informatieve website hebt is dit bijvoorbeeld het invullen van een contactformulier, of het klikken op je e-mailadres of telefoonnummer. Bij een webshop zijn dit de verkopen op je website. Google Analytics zonder goals, is dus – om het eenvoudig én verwarrend uit te drukken- zoals voetballen zonder doelen. Zonder deze informatie weet je gewoonweg niet of je website (en marketing) effectief een bijdrage levert aan je bedrijfsdoelstellingen.
Bij webshops is het natuurlijk essentieel om gegevens juist te verzamelen. Toch zien we ook hier dat de opvolging van de effectieve aankopen niet altijd juist gebeurt doordat e-commerce tracking niet is opgezet. Nochtans brengt dit heel wat nuttige informatie voort. Je krijgt door e-commerce tracking onder meer een overzicht van product- en transactiegegevens, het conversiepercentage en de gemiddelde orderwaardes. Door deze resultaten te vergelijken met de kost van campagnes bereken je ook eenvoudig de ROI (Return On Investment). Minstens even belangrijk is het inzicht dat je krijgt in het gedrag van bezoekers op je website en het koopproces: waar haken ze juist af en hoe kan je dit voorkomen?
Er zijn nog tal van factoren die een rol spelen bij het juist opzetten van een Google Analytics account. Heb je hulp nodig hierbij? Aarzel dan niet om ons te contacteren!