Online marketing vuurt je groei en expansie aan

Wat maakt online marketing zo belangrijk? Simpel, online marketing is de motor van je bedrijf, je verdere groei en expansie. Je online marketing strategie moet dan ook zeer doordacht en goed voorbereid worden. Met een goede voorbereiding verhoog je je succesratio met maar liefst met vijftig procent.

Tachtig procent van alle aankopen, ongeacht of die in een fysieke winkel of webshop gebeuren, starten met een zoektocht op het internet. Googlen is een werkwoord geworden. Je zorgt er dus maar beter voor dat je op een degelijke manier naar voren komt op het moment van de waarheid.

Waarom is online marketing zo belangrijk?

Elk bedrijf dat zichzelf respecteert is vandaag bezig met online marketing. Maar vergis je niet. Online marketing houdt heel wat meer in dan “We gaan wat Google Adwords doen of we gaan wat Facebooken”. Je online marketing strategie moet doordacht en goed voorbereid worden. Daarom start je het best met een grondige marktpositioneringsoefening. Of toch minimaal met een doelgroepenanalyse om te weten te komen wie je meest ideale klanten zijn. Vervolgens is het kunst om een gedegen internetstrategie op poten te zetten waardoor je dit soort klanten veel makkelijker kan binnenhalen. Een grondige voorbereiding hoort daar gewoon bij: stilstaan bij wat je doet, analyseren waar je staat en waar je naartoe wilt.

Durf jezelf online te profileren

Nog te vaak gebeurt het dat Vlaamse kmo’s zichzelf niet online durven te profileren. Ze vrezen te commercieel over te komen als ze zich online profileren en zijn bang voor de reactie van mensen. Maar als je een goed product of dienst hebt waarmee je mensen echt kunt helpen, dan is het gewoon je morele plicht om dat in the picture zetten. Het is ook je taak ervoor te zorgen dat de economie aanzwengelt. Een goede handelaar creëert namelijk noden en wensen die er oorspronkelijk soms nog niet zijn. Als je dat als handelaar niet doet, heb je een onbewuste natuurlijke aversie tegen business en ben je niet goed bezig. Wie nu nadenkt over zijn strategie bepaalt vandaag wat zijn resultaten van morgen zijn. Geld uitgeven is helemaal niet moeilijk. Het enige probleem is dat je het maar één keer kan uitgeven. Je denkt dus beter eerst goed na hoe en waaraan je dat geld gaat uitgeven, en met welk doel je dat gaat doen. Waarvoor wil je dat klanten bij jou komen? En hoe ga je je aanbod vervolgens vermarkten?

En please, communiceer over wat je aanbiedt!

Met het volgende voorbeeld toon ik aan hoe belangrijk het is om als ondernemer noden en wensen te creëren die er oorspronkelijk soms nog niet zijn. Als mijn verzekeringsmakelaar bij wie ik intekende voor een beroepsaansprakelijkheidsverzekering mij niet laat weten dat er ook zoiets bestaat als een verzekering ‘Onbeslagbaarheid woning’, dan is hij eigenlijk misdadig bezig. Het is tenslotte zijn taak om klanten in te lichten over alle mogelijkheden die voor hen interessant of zelfs onmisbaar kunnen zijn. Klanten kunnen alsnog beslissen om er niks mee te doen, maar dan zijn ze in ieder geval op de hoogte van de mogelijkheden die er bestaan.

Artikel genoteerd door:

Charlotte Cools

Bestuurder en oprichter
Volg Charlotte op