Enkele weken geleden deden we een bevraging rond online marketing bij een dertigtal ondernemingen met fysieke winkel of toonzaal. Daaruit bleek dat heel wat bedrijven tijdens de Coronacrisis naar (extra) digitale marketingactiviteiten grepen om hun inkomsten op peil te houden. Voor tal van ondernemingen brengen die activiteiten helaas niet de gewenste resultaten.
Het doordringen tot de doelgroep blijkt een lastige klus. Online marketing suckt, althans in de perceptie van menig ondernemer.
Waarom dat zo is, vinden we in een combinatie van verschillende factoren.
Disclaimer: Laat ons wel wezen, als online marketing bureau zijn we de grootste fans van de digitale marketing wereld. De meetbaarheid, de targetingmogelijkheden, de ROI en de snelheid zijn maar enkele van de vele troeven van het vak. Maar zoals met alles zorgt een fout gebruik tot negatieve ervaringen.
Een eerste belangrijke factor waarom het vaak misloopt, zijn de foute verwachtingen. Het web is geen magische wonderwereld waarin de winst voor het oprapen valt. Er liggen absoluut nog grote groeikansen, echter is de nieuwheid van online marketing er wel stilaan af. Al heel wat bedrijven in België gingen ermee aan de slag. Er is dus concurrentie. Uit je pijp komen en een toegewijde uitvoering op lange termijn is noodzakelijk voor digitaal succes.
Dat is een illusie die bij nogal wat ondernemers eerst doorprikt moet worden.
Een te kleine investering is een tweede belangrijke punt. Te weinig budget neerleggen hangt vaak samen met vorige factor. Online marketing is kostenefficiënt maar kost nog steeds geld. Verwacht niet dat je met peanuts een massa extra klanten aantrekt. Uiteraard zijn er uitzonderingen maar in de meeste gevallen is een aanzienlijk volume nodig om iets in beweging te zetten.
Die investering hoeft niet altijd om financiële middelen te gaan. Investeren in de juiste mensen is zeker zo belangrijk. Maar al te vaak wordt van bestaande werknemers verwacht dat ze de marketing er even tussendoor bijnemen. Het gebrek aan tijd en kennis maakt dat het dan niet zo vlot loopt als verwacht. Online marketing uitbesteden is dan een slimme optie. Zo kan je personeel en jij focussen op waar jullie goed in zijn.
Waarom de budgetinjectie in online klein is, heeft vaak te maken met een gebrek aan geloof. Men heeft te weinig vertrouwen in digitale marketing, zij het als gevolg van slechte ervaringen of gewoon omdat het onbekend terrein is.
Als je doelen stelt moeten die beantwoorden aan het zogenaamde SMART-principe. De ‘R’ staat daarin voor ‘Realistisch’. Wees dat ook wanneer je je marketingobjectieven vastlegt. Een onhaalbaar doel laat ondernemers vaak met een wrange nasmaak zitten. Ambitie hebben moet! Maar wees nuchter in wat je wil en kan bereiken.
Om te weten waar je staat ten opzichte van je doelstelling is het meten van je doelen vereist. Regelmatig horen we ondernemers zeggen dat ze ontevreden zijn over resultaten van de online activiteiten. Dat terwijl er quasi niets wordt gemeten of bijgehouden. Die perceptie is dan volledig gebaseerd op buikgevoel. Staaf dat buikgevoel met de nodige meettools zoals Google Analytics zodat je weet wat je doet. Jouw data is waardevol, maak er gebruik van!
Een gebrek aan samenhangende strategie hypothekeert je succes. Op korte termijn kan het werken zonder plan misschien opbrengen. In the long run is de kans groot dat je resultaten zullen slabakken. Een jaarplan waarin je uitstippelt op welke onderwerpen, kanalen en doelgroepen je wanneer gaat richten geeft een houvast en gemoedsrust. Iedereen in je team weet zo bovendien wat er te doen staat. Vermijd losse flodders, werk naar een consistent geheel.
Inconsistentie in je communicatie is een andere factor waarom online marketing soms zijn doel voorbijschiet. Als je op de verschillende kanalen communiceert met uiteenlopende boodschappen, stijlen en tones of voice maak je het jouw doelgroep erg moeilijk om jouw merk eenduidig in zijn brein te prenten.
Hoe ontstaat die inconsistente communicatie? Een mogelijke oorzaak is het werken met verschillende partijen die elk op hun eigen manier communiceren. Dat kan op zijn beurt het gevolg zijn van een gebrek aan duidelijkheid over je merkidentiteit. Tal van bedrijven missen een afgelijnde huisstijl en een duidelijke missie en visie. Als jij als ondernemer zelf niet helemaal weet waar je naartoe wil, hoe kan je dan verwachten dat de partijen die voor jou werken het wel weten?
Het niet of niet zorgvuldig definiëren van de doelgroep kan eveneens negatieve ervaringen opleveren. Denk na over wat het gros van je klantenbestand kenmerkt. Wat is de gemiddelde leeftijd? Waar wonen ze? Wat houdt hen bezig? Een antwoord formuleren op die vragen helpt je om content te creëren die effectief klanten aantrekt. Bovendien is het cruciaal in betaalde marketingacties zoals advertising. € 1.000 advertentiebudget inzetten op een doelgroep waarvan de slaagkans om klant te worden groot is, brengt meer op dan datzelfde budget inzetten op eender welk individu.
Heel wat ondernemers ziet online marketing gelijk aan sociale media. Dat is jammer want social media is slechts één van de vele kanalen waaraan online marketing rijk is. Men ziet het te beperkt. Naast sociale media is er SEA, E-mailmarketing, Display advertising, SEO, … Verschillende kanalen op een slimme manier tegelijk benutten, zorgt voor synergieën onderling. Zorg daarom voor een gezonde kanalenmix.
Vergeet ook zeker geen offline initiatieven op te nemen. On- en offline zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Offline acties zorgen voor een boost van je digitale prestaties.
Hebben we je bang gemaakt van online marketing? Dat was niet onze bedoeling. Wel willen we aantonen waarom tal van bedrijven er zulk negatief beeld over hebben en wat daarachter zit. Die elementen zijn nodig om weten om onbevooroordeeld en slim aan de te slag kunnen met digitale marketing. Succes!