Als je vandaag de dag geen website hebt, besta je eigenlijk niet. Je website vormt het centrum van al je on- en offline marketingacties. Het is hét middel om te peilen naar het succes van je merk en winkel. Als ondernemer met fysieke winkel of toonzaal heeft jouw website één kerndoel namelijk bezoekers aanmoedigen om naar de winkel te komen. We geven graag enkele eenvoudige zaken die je moet doen om die online bezoekers om te zetten in echte mensen van vlees en bloed.
Maak op elke pagina super duidelijk dat je een fysieke winkel hebt. Een online bezoeker heeft geen tijd om dit uit te vissen.
“De winkel wordt toch vermeld op de homepagina. Is dat niet voldoende?” Resoluut nee! Niet elke bezoeker start op de homepagina. Ook voor gebruikers die starten op een dieperliggende pagina van je website moet dit in 5 seconden helder zijn.
Laat bezoekers geen tijd verspillen met het zoeken naar de openingsuren, het adres en het telefoonnummer. Voor bezoekers die je winkel willen bezoeken, is het uitermate frustrerend als de belangrijkste gegevens niet onmiddellijk te vinden zijn.
Een call-to-action (letterlijk ‘oproep tot actie’) als ‘Bezoek onze winkel’ moet op zowat elke pagina terugkomen. Maak de stap naar een lijfelijk bezoek zo klein mogelijk!
Het is een goed idee om die call-to-action met het adres en de openingsuren te integreren in de footer van de website. Zo heb je die cruciale info gegarandeerd op elke pagina. Voorzie je adres van een duidelijke link ‘Routebeschrijving tonen’ die rechtstreeks de navigatie in Google Maps opent.
Motiveer je webbezoekers om je winkel te bezoeken. Prikkel je bezoekers met de troeven van jouw winkel. Waarom moeten ze absoluut naar jou komen?
Mogelijke troeven zijn:
Bovenstaande zijn troeven waar je bezoekers continu van kunnen genieten. Het is belangrijk om die op je website te vernoemen.
Naast die vaste voordelen zijn er tal van andere (tijdelijke) prikkels om volk naar je winkel te lokken.
Al je contactpunten met je (potentiële) klant dienen één consistent geheel te vormen. Dat geldt dus ook voor jouw website. Maak van je website een mooi online visitekaartje dat past bij de Waarom inzetten op instore beleving het verschil maakt voor handelaars.
Websitebezoekers zijn één ding, fixeer je er niet op. Een bezoeker op je website is van weinig waarde in vergelijking met een winkelbezoeker. Bezoekers op je website krijgen is niet het einddoel, mensen in je winkel of showroom krijgen is dat wel.
Of je webverkeer effectief bijdraagt aan het doel ‘mensen naar je winkel leiden’ kan je opvolgen door het instellen van zogenaamde conversiedoelen.
Meet daarom acties die gebruikers op je website uitvoeren, die een intentie aantonen om naar de winkel te komen. Als iemand op je website bijvoorbeeld klikt op ‘Routebeschrijving tonen’, is de kans reëel dat die persoon naar je zaak wil navigeren. Evalueer dat conversiepercentage over tijd.
Bij het opzetten van Google Analytics gebeuren vaak nogal wat fouten of zaken worden vergeten. Lees daarom ons artikel De 5 meest gemaakte fouten bij het opzetten van Google Analytics.