5 tips om zoveel mogelijk uit een beperkt Google Ads budget te halen

Tenzij je Zalando of Bol heet, heeft jouw bedrijf wellicht geen onuitputtelijk budget. Helaas zijn er limieten. Gelukkig hoeft dat niet te betekenen dat je helemaal niets uit Google Search Ads kan halen. Wel moet je met een beperkt budget doordacht aan de slag. Wij geven enkele tips om je mediabudget in te zetten aan advertenties met de hoogste kans op return.

Pick your battles SEA

Zet je SEA-budget in waar het opbrengt. Stap van de gedachte af dat jouw advertentie getoond moet worden bij om het even welke zoekopdracht die nog maar een beetje met jouw business te maken heeft. Het is heel makkelijk om je dagelijks budget er telkens op één uur door te jagen. Kans dat dit iets oplevert, is dan te betwijfelen. Op die manier raken nogal wat ondernemers het geloof in Google Ads (Adwords) kwijt. Wij zeggen: Pick your battles!

1. Kies keywords met duidelijke intentie

Kies zoekwoorden die een duidelijke intentie meedragen én relevant zijn voor je bedrijf. Dit soort zoektermen noemen we ‘long-tail keywords’. Het zijn termen die doorgaans uit meer dan één woord bestaan, specifieker zijn en daardoor een hogere kans op converteren meedragen. Op deze zoektermen zit bovendien minder concurrentie dan op de ‘short-tail keywords’ (aan de andere kant van het spectrum).

Long tail short tail keywords

Adverteer bijvoorbeeld niet op ‘keukens’ maar wel op ‘keukens showroom’. Bij de eerste zoekterm weet je niet waarnaar de gebruiker op zoek is. Is hij op zoek naar een keukenbouwer, inspiratie of informatie? Bij ‘keukens showroom’ is de intentie zeer helder.

Je vindt zulke keywords via tools als Ubersuggest, Answer The Public of Google Keyword Planner (Google Ads account vereist). Start met je kernactiviteit (vb: Keukens) en ontdek welke combinaties mensen nog zoeken.

Opgelet: een minimum zoekvolume is wel vereist. Controleer of je gekozen termen effectief gezocht worden voor je aan de slag gaat met een complete campagnestructuur. Anders doe je werk voor niets.

2. Beperk je regio, schiet niet op iedereen

Ik weet het, je wil heel België tot zelfs de wereld veroveren met je onderneming. Hold your horses! Laat ons met kleine stapjes beginnen. Adverteer in de regio’s waar je organisch momenteel al veel succes hebt. Stel de locatie van je Google Search campagnes in op een regio rondom je onderneming. Werk bijvoorbeeld met een radius van 20 tot 30 km rond je bedrijf.

Pinky & brain take over the world

Start liever met een kleinere regio en breid stelselmatig uit. Zo houd je de controle over welke gebieden werken en welke niet. En belangrijker, je houdt controle over je budget.

3. Houd de touwtjes in handen met nauwe matchtypes

Beperk jezelf tot exact, phrase en broad match modifier als matchtypes voor je keywords. Blijf weg van broad match (of breed) tenzij je over een ongelimiteerde budget beschikt. Als je adverteert op bijvoorbeeld ‘keukens’ in breed, gaat je advertentie meedoen in elke keywordveiling die zelfs maar een beetje te maken heeft met keukens. Gevolg is dat je wellicht snel veel klikken verkrijgt, echter verlies je de controle over de termen waarvoor je wil verschijnen. Je advertenties worden een ongeleid projectiel. En dat is bij een klein budget het laatste dat je wil bereiken.

Start met de specifieke matchtypes waarbij je zo goed als exact op voorhand weet waarvoor je gaat betalen. Het is geen slecht idee om een deel van je budget voor te behouden om nieuwe dingen te proberen en te leren. Het is een goed idee om bijvoorbeeld bredere matchtypes (broad match modifier) om inspiratie op te doen en nieuwe keywords te ontdekken. Goed presterende zoektermen kan je vervolgens toevoegen in exact om ze ten volle te benutten.

Houd goed in de gaten voor welke zoektermen jouw advertenties exact verschijnen. Kijk daarom op frequente basis naar je zoektermen rapport en zet termen die niet bij je bedrijf passen en onnodig budget opslorpen bij je negatieve zoekwoorden.

4. Advertentieplanning: stem je ads af op het ritme van de klant

Nemen klanten vaker contact op tijdens de kantooruren of komen de aanvragen eerder binnen bij het vallen van de avond? Je kan je Adwords advertenties hierop afstemmen. Gebruik advertentieplanning of ad schedule om je advertenties bijvoorbeeld enkel te laten verschijnen op de momenten waarop de kans op conversies het hoogst is. Of verhoog je CPC-bid met X% op deze “warme momenten”.

Google Ads ad schedule advertentieplanning

Let op: een tijdsblok met weinig conversies wil daarom niet zeggen dat het onbelangrijk is. Bezoekers kunnen bijvoorbeeld ‘s morgens allerhande zaken opzoeken en vergelijken zonder tot een beslissing over te gaan. Het is pas ‘s avonds dat ze alles met hun partner op een rijtje zetten en overgaan tot converteren. Het bezoek van ‘s ochtends kan een bepalende invloed hebben op de ultieme beslissing later die dag.

5. Bepaal wat je wil bereiken

Omlijn voor je in Google Ads begint te adverteren duidelijk wat je wil bereiken en welke producten of diensten je wil promoten. Kies voor de producten of diensten waar je het meeste rendement uithaalt en/of waar je het sterkst in bent. It all starts with a plan!

Leg daarbij vast hoeveel je maximum voor een conversie wil betalen. Start daarbij vanuit de gemiddelde kans dat een lead wordt omgezet in een klant. Alleen als je een duidelijk doel hebt, kan je achteraf zeggen of je Google Search campagnes het goed of slecht hebben gedaan.

In een notendop

Elke ondernemer wil dat zijn of haar investering opbrengt. Jammer genoeg is het een utopie om te verwachten dat elke euro gespendeerd in marketing harde cijfers opbrengt. Zoals John Wanamaker wijselijk zei: “Half the money I spend on advertising is wasted; the trouble is I don’t know which half.” Gebruik bovenstaande zaken om dit waste-gedeelte in je SEA-campagnes zoveel mogelijk te verkleinen en je geld in te zetten waar het knikkers oplevert. Een klein budget in Google Ads kan je wel degelijk laten renderen.

Jef Online Marketeer

Artikel genoteerd door:

Jef Jacobs

Digitaal strateeg
Volg Jef op