De 3 fundamenten van een overlevingsstrategie in een Corona-tijdperk

Update: 28 mei 2020

Ondernemen was altijd al spannend maar wanneer er een pandemie uitbreekt en het volledige land stillegt, hoe krabbel je dan recht na die mokerslag? Bij vele ondernemers komt de overlevingsdrang naar boven. Hoe je die kanaliseert zal een belangrijke factor zijn in jouw kansen om een solide bedrijf te hebben wanneer Corona has left the building.

We onderscheiden 3 fundamenten in deze overlevingsstrategie: positionering, marketing en logischerwijze een ondernemingsstrategie. Hoewel die laatste belangrijk is, is het niet voldoende om je enkel daarover te buigen. Het is net de combinatie van deze drie die jouw verhaal sterker zal maken naar de buitenwereld toe. We lichten toe waarom dat zo is.

OP naar de drie pijlers van bedrijfsgroei

1. Branding en positionering

Vandaag de dag gaat het de consument steeds minder om ‘wat’ een bedrijf aanbiedt. Hebben we iets nodig? Dan is Google onze beste vriend! Binnen de paar seconden vinden we pagina’s vol met aanbieders van wat we zoeken en kan de afweging beginnen. Het gaat verder dan enkel de aankoop van een product of dienst. Welke aanbieder is mijn aankoop waardig? Met welk bedrijf vereenzelvig ik mij als consument het meest? Lokale handelaars hebben in deze tijden ongetwijfeld een streepje voor. De gemiddelde Belg voelt zich toch mee verantwoordelijk om de lokale aanbieders een reddingsboei toe te werpen in deze moeilijke tijden. Toegegeven, het is een zeer fijne positie voor de consument die volledig in control is, maar minder leuk voor de aanbieders.

Het grote probleem is dat er binnen een onderneming vaak te weinig wordt stilgestaan bij het verhaal dat schuilt àchter de onderneming. Diensten of producten worden gedefinieerd, in een mooi overzichtje gegoten en ‘klaar is kees’. In realiteit is dit helaas niet (meer) zo. Het is vandaag de dag enorm belangrijk om bij ‘het verhaal’ stil te staan. Kan je gebruik maken van dat lokale karakter? Speel dat dan vandaag extra hard uit in je communicatie.

So you don't have a story? Tell me, how do you plan to grow your business?

Met jouw onderneming wil je jouw soort mensen zoeken en vinden. Mensen die zich volledig kunnen identificeren met het verhaal dat jij als ondernemer de wereld in stuurt. Connectie met de doelgroep is belangrijker dan ooit en net om die reden moet je dus naar de essentie van jouw bedrijf graven. Een voorbeeld hiervan zijn de missie, de visie en de waarden van jouw bedrijf. Rol nog niet met je ogen, we weten dat deze termen verbrand zijn omdat ze veel te vaak ongelooflijk hol worden ingevuld. Toch is het één van de basisvereisten om jouw bedrijf een gepaste identiteit toe te kennen.

Zorg er zelf voor dat ze niet hol zijn maar dat ze iets betekenen en vooral dat ze van jou zijn. Ze geven richting aan de onderneming en bijgevolg aan jouw verhaal. Ze fungeren als kapstok voor je communicatiestrategie maar zorgen er tegelijkertijd voor dat de focus in de business blijft behouden. Eyes on the prize (of de missie in dit geval) at all times!

De bouwstenen van een goede branding/positionering:

  1. Zorg voor een duidelijk en sterk verhaal van jouw onderneming.
  2. Ondersteun dit verhaal met een goed uitgedachte huisstijl en doelgerichte communicatie.
  3. Definieer jouw doelgroep, spreek hun taal en maak die broodnodige connectie.
  4. Wees consistent! Herkenbaarheid is key bij het uitwerken van een merk (en dat gaat dus ook over jouw merk!)
  5. Zet bij communicatie extra in op de onderscheidende factoren van de onderneming.
  6. Repeat! Mensen onthouden niet wat ze slechts 1x te horen krijgen. Dat wil niet zeggen dat je alles altijd letterlijk moet herhalen. Van 1 kernboodschap kan je eindeloos veel varianten bedenken, doe dat dan ook.

 

Online Test

Is jouw onderneming gewapend voor de toekomst?

Uitzonderlijke omstandigheden vragen om uitzonderlijk sterke bedrijven. Hoe sterk staat jouw onderneming in haar schoenen? Voldoet jouw onderneming aan de voorwaarden om deze periode met succes door te komen? Of zijn er nog zwakke schakels waaraan moet worden gesleuteld?

2. Strategie en cijferinzichten

Ik hoor het je al zeggen: ‘Uiteraard is het belangrijk om voeling te hebben met de cijfers van jouw business en is een strategisch plan vanzelfsprekend’. Helaas… Ook dit hebben de TONCenaars in tussentijd al bijgeleerd. Zeer vaak is er onvoldoende inzicht in de cijfers van een onderneming én ontbreekt een degelijk strategisch plan. Mindblowing? Niet echt.

Ondernemers kloppen vaak veel uren en zijn zo betrokken bij de dagdagelijkse werking van het bedrijf, dat ze vergeten om af en toe een stap achteruit te zetten om hun onderneming vanop afstand te bekijken. Toch is dat laatste broodnodig om de juiste acties te definiëren in deze woelige en uitdagende tijden.

If you don't know where you're going, you will probably end up somewhere else

Om tot een doordachte strategie te komen, is het belangrijk om eerst inzicht te krijgen in de cijfers en dat gaat verder dan enkel de omzet per product of dienst. Weet je niet goed hoe je zo’n strategisch plan opstelt? Lees dan onze blog ‘In 9 stappen naar een strategisch bedrijfsplan‘.

Een kort lijstje van ‘must knows’ voor je belangrijke (strategische) beslissingen neemt:

  1. Zoek uit waar je het meest van verkoopt in aantal en ontdek waarom dit product of deze dienst zo aantrekkelijk is.
  2. Rangschik producten ook eens op pure winstmarge. M.a.w. aan welk product of dienst verdien je het meest en het minst?
  3.  Heb je ‘verlieslaters’ in het aanbod?
  4. Spelen de seizoenen een rol in jouw bedrijfsresultaat?
  5. Welk verkoopkanaal is voor jouw onderneming het meest succesvol?

Cijfers interpreteren is de kunst

Deze info lijkt misschien banaal maar wanneer je hier inzichten in verwerft, sta je al een stap dichter bij een effectieve strategie. Je kan extra inzetten op de winstmakers in je portfolio, verlieslaters schrappen of optimaliseren en je kan rekening houden met eventuele seizoensinvloeden die jouw onderneming parten speelt. Daarenboven weet je ook op welk kanaal je best het meest inzet om zo optimale verkoopcijfers te bekomen.

Neem deze info mee wanneer je vorm geeft aan het 5-jarenplan voor jouw onderneming. Is jouw aanbod de dag van vandaag al compleet of kan je daarin nog optimaliseren? Gebaseerd op eerdere cijfers, hoeveel groei voorzie jij de komende jaren? Hoe verhoudt dat zich bijvoorbeeld ook met het
aantal werknemers?

De lijst van mogelijkheden in strategie is eindeloos. Definieer de stappen die je nog dient te nemen en zet er tijdstippen tegenover. Het is aan jou om ze op papier te zetten en ze daarna effectief waar te maken. Zorg ervoor dat het ultieme doel ergens zichtbaar aanwezig is in jouw werkruimte. Op die
manier word je automatisch herinnerd aan jouw doelen en zijn er #noexcuses.

P.S. Zijn cijfers jouw ding niet? No shame! Doe hiervoor beroep iemand die daar wél erg blij van wordt en er uiteraard ook zeer goed in is. Huur iemand in die samen met jou door de cijfers gaat, duidelijkheid creëert en je kan adviseren bij het nemen van impactvolle strategische beslissingen.

Boekhouders van vroeger zijn tegenwoordig almaar vaker bedrijfsadviseurs. Maak gebruik van hun kennis om jouw bedrijf mee op de rails en een versnelling (of 2-3) hoger te krijgen.

3. Marketingactiviteiten

Marketing… where to begin? Laat het duidelijk zijn… Alles – maar echt ALLES- wat verbonden is aan een bedrijf, valt onder de term marketing. Van jouw voordeur tot de koffie die je aanbiedt en de manier waarop collega’s mensen ontvangen tot kwaliteit en orde van meeting rooms, het hoort er echt allemaal bij. Zorg er dus voor dat alle facetten binnen het bedrijf de juiste uitstraling hebben.
Het zit hem vaak in de details, wees je daarvan bewust.

On- of offline marketing, maakt niet uit. Zorg ervoor dat je met de juiste boodschap, op het juiste moment via het goede kanaal bij jouw doelgroep terecht komt. Of dat nu in een social media advertentie is of je nu rechtstreeks in een effectieve brievenbus terecht komt, het sleutelwoord tot succes is steeds relevantie. Als jouw boodschap relevant is, zijn mensen geneigd om jouw onderneming net iets meer tijd en aandacht te geven. Het zaadje om hen om te toveren tot een echte klant is dan al geplant en jij hebt de kracht om het te doen bloeien. Blijf in hun vizier en vertel jouw onderscheidend verhaal, beetje per beetje. Zo zorg je ervoor dat wanneer ze op zoek gaan naar een aanbieder voor hun behoefte ze jouw onderneming herkennen en al vertrouwen.

Brace yourself - highly qualified lieads are coming

Wanneer je aan de slag gaat met jouw marketing, houd dan volgende zaken in het achterhoofd:

  1. Marketing is geen exacte wetenschap, experimenteer naar hartenlust (en binnen budget) en ontdek wat voor jouw onderneming the way to go is.
  2. Zorg voor een overkoepelende communicatie over alle kanalen. De boodschap is hetzelfde, het kanaal verschilt. Consistentie in wat je zegt, blijft belangrijk.
  3. Zet in op online én op offline kanalen, ze versterken elkaar! Denk echt niet dat online het nieuwe offline is. Ze hebben elkaar nodig om tot een maximaal resultaat te komen.
  4. Laat ook ambassadeurs hun werk doen en verwerk hun ervaringen met jouw onderneming dankbaar in jouw communicatie.
  5. Welke marketingacties je ook hebt opgezet, volg ze nauwgezet op en stuur bij waar nodig!

En nu?

Deze 3 fundamenten volledig uitwerken is niet evident en best wel een stevige boterham, maar het is ook niet onoverkomelijk. Vaak is het gewoon kwestie van prioriteiten stellen en kiezen waar jij jouw kostbare tijd aan wenst te besteden. Je kan dat doen door ad hoc mee te werken aan jouw bedrijf en hopen dat opportunisme beloond wordt of je kan af en toe de tijd nemen om het vanop een afstand te bekijken. Zo kan je jouw onderneming beter beschermen tegen invloeden van buitenaf waar je geen controle over hebt en zit je zelf in de driver seat van jouw onderneming.

Ben jij benieuwd of jouw onderneming voldoende gewapend is voor de toekomst? Lucky you! Wij hebben een test die jou verhelderende inzichten kan brengen in slechts enkele minuten!

Veel succes!

Artikel genoteerd door:

Gert Vennekens

Zaakvoerder
Volg Gert op