Blog
Hoe ambassadeurs je bedrijf doen groeien – interview met Rik Lagey

Hoe ambassadeurs je bedrijf doen groeien – interview met Rik Lagey

Advocacy marketing, het inschakelen van je medewerkers of klanten als ambassadeurs van je merk, wint meer en meer aan terrein in de marketingwereld. Logisch ook, want deze strategie levert je bedrijf heel wat voordelen op. Hoe zit advocacy juist in elkaar? Hoe begin je eraan? En wat levert het concreet op? Charlotte, oprichtster en sales manager van The Online Nut Company, sprak erover met Rik Lagey, expert in advocacy marketing en partner van de firma Ambassify. Ontdek zijn tips en tricks hieronder.

  1. Hoe is het bedrijf Ambassify ontstaan?
  2. Wat is advocacy marketing?
  3. Is ambassadeurschap iets nieuws?
  4. Hoe kan je ambassadeurs identificeren?
  5. Zo moedig je mensen aan om ambassadeur te worden
  6. Ambassadeurschap als oplossing voor the war for talent in HR
  7. Goedkopere én meer kwalitatieve instroom van nieuwe mensen
  8. Start met eigen medewerkers en spreek dan je klanten aan
  9. Is advocacy marketing ook interessant voor kmo’s?
  10. Kan je advocacy marketing gebruiken als oplossing voor slechte reviews?
  11. Hoe komen mensen bij advocacy als oplossing terecht?
  12. De strijd tussen advocacy marketing en paid advertising
  13. Zo ziet het nieuwe jasje van ambassadeurschap eruit
  14. Wat is the next big thing in de wereld van advocacy marketing?

 

1. Hoe is het bedrijf Ambassify ontstaan?

Dag Rik, welkom in onze studio. Jij bent partner van de firma Ambassify, die zich bezighoudt met ambassadeurschap in de ruimste zin van het woord. Kan je vertellen hoe Ambassify is ontstaan?

Met veel plezier, Charlotte. Eigenlijk is Ambassify ontstaan uit een voormalig bedrijf: BuboBox. Dat was een tool die 6 à 7 jaar geleden ontwikkeld werd om kleinschalige campagnes te doen met Facebook en Instagram. Campagnes rond klikken, sharen, liken, enz. Maar door de veranderingen binnen dat landschap hebben we een viertal jaar geleden het geweer van schouder veranderd. Zo zijn we naar het ultieme ambassador platform overgegaan. Maar er was ook een link met BuboBox, want daarin had je al een stukje identificatie van ambassadeurs: wie doet het vaakst mee aan wedstrijden? Wie reageert het vaakst op onze berichten? En ga zo maar door.

Van daaruit is dan heel het idee van Ambassify ontstaan. Want echte advocacy of ambassadorship is meer dan meedoen met wedstrijden en zaken liken op Facebook en Instagram. Het zit in engagement. Dus als je vandaag denkt aan advocacy of ambassadorship, zullen wij eerder spreken over employee engagement en customer engagement. En daarover leggen we een marketing/community laag. Zo krijg je een tweerichtingscommunicatie die verder gaat dan content, liken en sharen door medewerkers of klanten.

2. Wat is advocacy marketing?

We gebruiken hierboven heel veel buzz words, dus ik vat even samen: hebben we het dan eigenlijk over het inzetten van medewerkers of klanten als ambassadeur voor je bedrijf. Is dat advocacy marketing?

Dat is inderdaad de initiële definitie. Toch zien we dat dit door de jaren heen sterk geëvolueerd is. Medewerkers en klanten inzetten als ambassadeurs moet eigenlijk een breder draagvlak hebben. Als je mensen alleen vraagt om je content of evenement te liken of delen, haken ze simpelweg af na een tijdje. Ze stellen zich de vraag: what’s in it for me? En dan kom je tot ruimere begrippen zoals engagement, co-creatie, ideation, ratings …

Dus eigenlijk mensen betrekken bij je merk?

Klopt, een veel volledigere set van interacties aanreiken waarin mensen mee kunnen beslissen. Al is het maar over de naam van een nieuwe vergaderzaal, of het idee van fruitmanden op het werk. Of ludiekere dingen zoals: ‘Zijn we de zomerbbq niet beu?’ Eigenlijk vraag je input van mensen op de vloer. Door zulke zaken te activeren en cultiveren, krijg je een andere werksfeer en dynamiek binnen je bedrijf. Zo voelen medewerkers zich veel meer gewaardeerd en gehoord.

 

3. Is ambassadeurschap iets nieuws?

Is ambassadeurschap dan een nieuwe discipline? Of bestaat het eigenlijk al jaren, maar duikt het nu plots actiever op?

Het bestaat inderdaad al jaren, net zoals social media 20 jaar geleden en 200 jaar geleden ook al bestonden. Dus eigenlijk is het begrip op zich niet veranderd, alleen hebben we vandaag wel platformen waarmee we digitaal kunnen conceptualiseren. Wat je vandaag op Facebook, Twitter en Instagram ziet gebeuren, gebeurde 20 jaar geleden ook op café onder vrienden.

Ik geef een voorbeeld: je kocht een nieuwe auto en twee weken later had je een probleem. Dan zei je tussen pot en pint: ‘Moet je nu wat weten? Mijn fonkelnieuwe auto was na twee weken al stuk.’ Alleen bleef dat wel beperkt tot je vijf vrienden op café op een vrijdagavond. Wat doe je vandaag? Je zet het op Facebook, Instagram, Snapchat, en je hebt een gigantisch bereik. Maar eigenlijk is er in wezen niet veel veranderd. Alleen hebben we een gigantisch groot draagvlak gekregen via de digitale platformen.

Is Ambassify ontstaan nadat jullie en bepaalde nood in de markt hadden gedetecteerd?

Absoluut, de BuboBox was de aanleiding tot dat inzicht. Mensen deden mee aan kleine campagnes, konden iets winnen door te sharen, liken …. Maar sommige klanten wilden een stap verder gaan. Ze wilden meer uit hun ambassadors halen. En daarvoor moet je hen kennen. Dat kan door meer betrokkenheid te creëren. Dus begonnen we nieuwe dingen te testen, bijvoorbeeld een poll bij een video: welke is leuker? A of B? Dat doen we nog steeds bij KBC. Zij maken 3 verschillende video’s en vragen aan hun 1800 medewerkers wat ze ervan denken. Op basis van die beslissing wordt dan de video extern verspreid.

Dus het bedrijf maakt wel zijn eigen content, maar jullie reiken de tools aan om die content te creëren en zaken te meten?

Het gaat niet enkel om content die vertrekt vanuit de firma, maar echt om ideation en co-creation. We hebben best wel wat klanten die aan hun medewerkers vragen: welke gesprekken voeren jullie dagelijks met jullie klanten? Wat haal je daaruit? Welke vragen komen altijd terug? Op basis daarvan beslissen ze welk type content de markt nodig heeft. Ze kunnen dan medewerkers oproepen om er een blog over te schrijven. En zo kom je echt bij ideation: ‘Wat moeten we schrijven?’ De stap daarna is dan co-creatie: medewerkers zelf de kans geven hun content te maken. Uiteraard gaan marketing en communicatie achteraf nog finetunen om de brand identity te bewaken. Maar de medewerkers krijgen dus wel een soort forum om hun visie te delen.

4. Hoe kan je ambassadeurs identificeren?

Hoe detecteert jullie software wie ambassadeurs zijn? Ongeacht of het werknemers of klanten zijn? Want ook daarvoor kan je Ambassify inschakelen, toch?

Absoluut. Wij analyseren op basis van behaviour. Er zijn heel wat tools of benaderingen op de markt die vragen: wil jij ambassadeur worden van je bedrijf? Als zaakvoerder zal je snel zeggen: uiteraard. Maar veel medewerkers hebben niet zo’n sterke band met hun bedrijf. Ze doen hun werk en doen dat goed, maar willen die extra mile niet noodzakelijk afleggen. En als je mensen direct vraagt: wil je ambassadeur worden? Dan denken ze nogal snel dat ze veel moeten doen. Dus bij Ambassify pakken we het iets anders aan.

Zo voeren we een aantal campagnes en sturen bijvoorbeeld een mail uit die uitkomt op een landingspagina. Dat kan een NPS zijn, Net Promotor Score, waarin je vraagt in hoeverre medewerkers je bedrijf zullen aanbevelen bij vrienden of familie. Zij die 9 of 10 geven, kunnen je promotors zijn. Een tweede campagne kan bijvoorbeeld het verhaal van die video zijn: welke is het leukste? Een derde campagne kan zijn: wil je onze content delen? Wij bij Ambassify kunnen dan detecteren wie aan die 3 campagnes 3 keer heeft meegedaan. Zo doen we dus een eerste funneling om te zien wie openstaat voor interactie. Zijn dat nu interne medewerkers of externe klanten, op zich maakt dat niet zoveel uit.

Dat is toch een heel procesmatig gegeven?
Absoluut, maar een proces dat rechtstreeks leunt op behaviour. En we zien grote verschillen met wanneer je mensen rechtstreeks vraagt: wil je ambassadeur worden? Want die percentages liggen veel lager dan wanneer wij hen achter de schermen al selecteren.

5. Zo moedig je mensen aan om ambassadeur te worden

Worden mensen die ambassadeur zijn daar ook voor geïncentiveerd? Hoe krijg je mensen in beweging om zich als ambassadeur te uiten?

Die kan je incentiveren, al hoeft dat niet altijd. Wij geloven erg in gamification en rewarding. Gamification houdt in dat je een puntensysteem uitwerkt, een soort matrix, afhankelijk van hoe belangrijk je interactie is. Ik geef een eenvoudig voorbeeld: een van onze klanten is Bellewaerde. Als medewerkers of klanten een van hun Facebookposts liken, krijgen ze één punt. Dat is iets heel vluchtig. Maar als iemand een vlog maakt over zijn geweldige ervaring in Bellewaerde, zou je die 50 punten kunnen geven. Want dat is een heel authentiek verhaal waar veel effort in zit. En die 50 punten kan je dan verbinden aan bepaalde prijzen.

Hoe detecteert Bellewaerde dat een bezoeker zich zo lovend uit?

Dat gebeurt wel op aanvraag. Bellewaerde vraagt bijvoorbeeld aan zijn community: zijn er mensen die een vlog willen maken?

Dus je moet wel een basis hebben van waaruit je vertrekt? Een databank van mensen die je kan aanspreken om te detecteren: zijn ze ambassadeur en willen ze zich nog meer engageren?

Ja, bij Bellewaerde zijn ze bijvoorbeeld gestart met een bestaande database van mensen die online tickets hadden gekocht. Maar daarnaast is er ook activatie in het park zelf. Je kan bijvoorbeeld QR-codes voorzien waarmee mensen lid kunnen worden van de Bellewaerde Adventure Club. Leden van die club krijgen dan bepaalde voordelen. Ze kunnen specifieke content zien, tips en tricks krijgen, genieten van exclusieve deals … Zo maak je eigenlijk een soort vip-verhaal waar exclusiviteit rond hangt. En dan zijn mensen wel geneigd om zich te engageren. Want er is een groot verschil tussen de perceptie ‘nu moet ik vanalles doen’ en ‘ik ben een VIP’… Iedereen wil VIP zijn. Vandaag zitten we in de maatschappij van social proof. Iedereen wil belangrijk zijn en gezien worden op social. En daar speel je een stukje op in met die gamification rewarding.

Goed gezien, ja.

Ja, want we zien bijvoorbeeld ook vaak in leaderboards dat de top 10 zelfs geen prijzen gaat claimen. Want als ze hun punten claimen en inruilen, tuimelen ze naar beneden in dat leaderboard. En ze willen bovenaan blijven staan.

Dus eigenlijk is er onderling ook een beetje een concurrentiestrijd?

Absoluut, een beetje zoals bij Swarm en Foursquare van vroeger.

6. Ambassadeurschap als oplossing voor the war for talent in HR

Wat werknemers betreft en de war for talent waar we allemaal mee te maken hebben. Kan de tool van Ambassify daar ergens een impact hebben?

Zeker, want om eerlijk te zijn, starten de meeste van onze klanten intern met hun eigen medewerkers. En dat vaak vanuit een employer branding kader. We weten allemaal dat bedrijven vandaag een bepaalde cultuur moeten hebben waarin mensen zich goed voelen. Is dat niet zo? En voer je employer branding campagnes? Dan gaat dat zich toch wreken, want de markt weet dat je communicatie niet oprecht is, omdat de binnenkant niet goed zit.

Heel wat klanten starten dan ook eerst een traject om te achterhalen: is de werkvloer hier wel zo gezellig? Krijgen mensen hier een aantal extralegale voordelen? Gaan onze medewerkers vrijdagavond samen iets drinken? Als je geen leuke sfeer hebt binnen je bedrijf, dan is het niet interessant om employer branding campagnes te voeren. Want mensen gaan toch schrijven op Indeed en Glassdoor dat het helemaal niet leuk is om bij jou te werken.

Dus eigenlijk moet je basis eerst goed zitten. En dan kan je vanuit authentieke testimonials aantonen dat je een aantrekkelijke werkgever bent. Want er zijn glijdende uren, er zijn incentives, je mag vroeger naar huis als het echt moet … Als je dat kan capteren in testimonials krijg je word of mouth die je echt kan inzetten.

7. Goedkopere én meer kwalitatieve instroom van nieuwe mensen

Ik kan me inbeelden dat authentieke testimonials van je medewerkers voor heel wat positieve reclame zorgen?

Zeker. En daarom zie je ook een shift in hoe bedrijven investeren in talent acquisition. Op grote jobsites kost het flink wat geld om een vacature te posten. Dus zodra bedrijven engagement hebben opgebouwd met hun medewerkers, durven ze hen ook vragen om hun vacatures te delen, wat een pak goedkoper is. En ook daar kan weer gamification en rewarding in zitten.

Je kan technisch gezien vandaag perfect achterhalen wie een bepaalde vacature deelt. Ik geef een voorbeeld, stel dat jullie bij The Online Nut Company een IT-manager zoeken. Dan kunnen wij via een application tracking system achterhalen wie van jullie medewerkers die job ook deelt met zijn netwerk. Nemen jullie vervolgens iemand aan? Dan weten wij: die persoon heeft initieel geklikt op de link die Charlotte heeft gedeeld. En daarmee wint de medewerkers in kwestie bijvoorbeeld 500 punten. En die kan je dan inwisselen voor allerlei dingen.

Daar komt weer het incentiveren, het ‘voor wat hoort wat’.
Absoluut, maar zo bespaar je als bedrijf enorm ten opzichte van adverteren. Want gemiddeld kost een gewone aanwerving 3.000 euro. Gaat het om C-level? Dan gaat het al snel om 10.000 tot 15.000 euro. Dat blijkt uit een onderzoek van De Tijd van vorig jaar. Kan je dat opvangen met een incentive van 500 à 1.000 euro? Dan bespaar je enorm.

Plus, je instroom wordt veel kwalitatiever. Want stel dat ik een IT-manager zoek voor Ambassify, dan ga ik kijken in mijn LinkedIn-netwerk en zelf alvast een selectie maken. Ik spreek dan bijvoorbeeld 5 mensen aan van wie ik denk dat ze de technische skills hebben enerzijds en passen in onze cultuur anderzijds. Als 50 of 500 medewerkers dat doen, krijg je een enorm kwalitatieve instroom.

En de kans op het slagen van een aanwerving ligt op die manier ook veel hoger dan als je iemand onbekend aanwerft, lijkt me.

Ja, klopt helemaal.

8. Start met eigen medewerkers en spreek dan je klanten aan

Dus als je Ambassify of advocacy marketing wilt inzetten, ga je als bedrijf vanbinnen beginnen om buiten te kunnen winnen. Klopt dat?

Ja, dat is mooi gezegd. Ik zie ambassadeurschap dikwijls achteraan de customer journey staan. Niet helemaal terecht. Wat wij proberen doen, is klanten helpen door oprechte testimonials te maken, engagement te creëren, en mooie fan experiences uit te bouwen. Van daaruit kan de klant perfect authentieke content maken voor de awareness fase, de eerste fase van de customer journey. Medewerkers die promotie maken voor de sfeer op het werk, of mensen die plezier hebben in Bellewaerde, zorgen voor oprechte getuigenissen.

Bij Bellewaerde zijn we nu ook aan het bekijken hoe we bepaalde bezoekersstromen kunnen sturen. Bepaalde attracties zijn heel populair en hebben wachttijden die tot een uur kunnen oplopen. Als je de wachttijden toont op je mobiele app en notificaties uitstuurt als het rustig is, geef je je bezoeker een fantastisch gevoel.

Klopt, en meestal starten bedrijven intern, om nadien door te groeien naar de buitenkant.

Zeker, ze willen eerst hun interne processen optimaliseren en eruit leren. Zodra dat goed zit, zetten ze de stap naar hun klanten. En dan kan je heel ver gaan hé. Ook qua acquisitie. Bij Switch heb je zo de Switch-club. Daar lopen de sales medewerkers rond met een badge waarop een QR-code staat. Klanten komen binnen bij Switch, medewerkers vragen om zich aan te sluiten bij de Switch club en met die QR-code weten wij welke medewerker extra klanten aanbrengt. En die krijgt daar dan weer punten voor. Dus eigenlijk werkt het in twee richtingen. Medewerkers worden beloond om consumenten in je community van ambassadeurs te krijgen. En dat is een mooie wisselwerking. Want medewerkers zijn gemotiveerd door de punten die ze krijgen, en daarmee kunnen ze gaan shoppen in de reward-rayon. Dus het is een win-win voor beide partijen.

9. Is advocacy marketing ook interessant voor kmo’s?

Rik, ik hoor je heel de tijd spreken over Infrabel, Switch, Bellewaerde … Is advocacy marketing dan alleen weggelegd voor grote bedrijven? Of kunnen kmo’s er ook hun voordeel uit halen?

Zeker wel, het zijn niet enkel grote bedrijven die er voordeel uit halen. Ook middelgrote bedrijven hebben er belang bij. Al heb je natuurlijk sowieso een bepaalde basis nodig. Als je 3 klanten en 2 medewerkers hebt, wordt het moeilijk. Maar zodra je 50 medewerkers hebt, kan je fantastische dingen doen met advocacy marketing. De focus ligt dus toch op de ‘m’ van de KMO’s. Maar soms beginnen zelfs grote bedrijven heel klein. Barco is een klant van ons. Die zijn gestart met 53 geïdentificeerde medewerkers in een testfase. Die medewerkers maakten het traject op zich al rendabel. Hun ROI zat al snel op meer dan 10. Hoewel dat natuurlijk afhangt van hoeveel je erin investeert.

Ja, want ook qua budget zal the sky the limit zijn, toch? (lacht)

Ja, dat kan ik niet tegenspreken (lacht). Maar toch hebben we ook KMO’s die met ons samenwerken. En zij beseffen goed wat advocacy kan doen. Sommige van onze contacten raden we daarnaast aan om klein te beginnen. Ze kunnen bijvoorbeeld een Mailchimp-groepje maken van 10 medewerkers en 50 klanten, op wie je je tactieken kan testen. Zo zie je al snel wie ervoor openstaat om mee te denken over je content en ideation. Stuur bijvoorbeeld eens een video en vraag om een score te geven tussen 1 en 10. Je zal snel zien wie daarop ingaat. Want hoe groter de fan experience is, hoe makkelijker het wordt.

Gaat het om droge materie, zoals industriële toestellen en processen? Dan is het iets complexer natuurlijk, zeker in vergelijking met Bellewaerde of Walibi. Daar is de emotionele band gemakkelijker aan te halen. Want een emotionele en financiële band werkt nu eenmaal beter. Moet ik morgen iets doen rond potjes yoghurt? Dan voel ik daar weinig emotie bij. Maar gaat het om het welzijn van mijn kinderen? Dan ligt die band voor het rapen natuurlijk. Dat maakt een enorm verschil.

Toch kan je zelfs voor minder sexy producten inspelen op een bepaalde connectie. Barco maakt bijvoorbeeld heel wat dingen voor de medische en militaire wereld. In hun b2b-omgeving, voor hun specifieke doelgroep, is er ook altijd een specifieke connectie te vinden. Maar natuurlijk zijn dat al wat duurdere oplossingen. Een potje yoghurt van 69 cent wordt al wat moeilijker te promoten, alhoewel ik daar ook ideeën rond heb. Je kan bijvoorbeeld verschillende benaderingen vinden: yoghurt voor vegetariërs, voor mensen die beter willen leven, enzovoort.

Dus er is ontzettend veel mogelijk.

Absoluut, maar je moet stap voor stap werken. Als je advocacy marketing wil inzetten als bedrijf, moet je basis juist zitten.

10. Kan je advocacy marketing gebruiken als oplossing voor slechte reviews?

Krijgen jullie vaak vragen van mensen die slechte reviews krijgen? Willen zij advocacy marketing inzetten om het tij te keren?

Ja, die vragen krijgen we. Maar om onze eigen identiteit te beschermen gaan we daar heel voorzichtig mee om. Want vaak zijn het klanten die zelf slechte reviews zouden schrijven als ze niet tevreden zijn. ‘We hebben dat geprobeerd, maar het werkt niet.’ En dat zou voor ons ook geen positieve ervaring zijn. Dus we doen wel altijd een grondig intakegesprek aan de hand van een advocacy wheel. Dat is een analyse van een halve tot hele dag, waarin we het bedrijf helemaal onder de loep nemen. Zijn ze klaar? Kunnen ze dit traject starten? Welke content hebben ze? Welke data? Wat zijn hun doelstellingen? Kloppen die ook met de waarden die de consument van hen percipiëren?

Die vragen zijn echt enorm belangrijk. Want van een boerenpaard kan je geen raspaard maken. En dat is ook zo binnen de business wereld. De interne structuren en quality controle van de diensten die een bedrijf leveren, moeten kloppen. Zo niet, komt dat als een boemerang terug. Net hetzelfde geldt voor medewerkers. Als je jezelf als bedrijf buitensporig anders profileert, staan de social media voor je het weet vol slechte commentaren. Dus zorg dat je basics goed zitten en ga dan stap voor stap vooruit.

11. Hoe komen mensen bij advocacy als oplossing terecht?

Wat me ook triggert is: met welke vragen stappen mensen naar jullie? Kennen ze de term advocacy marketing? Of lopen ze tegen iets specifiek aan?

Dikwijls heb je de verwarring tussen enerzijds influencer marketing en anderzijds ambassador marketing of advocacy marketing. Influencers zijn vaak mensen met een groot netwerk die al dan niet betaald worden. In België vallen die prijzen nog mee, al zijn er mensen die daar steenrijk mee worden. Zij promoten iets omdat iemand hen dat vraagt. Ze scharen zich achter een product, maar doen dat tijdelijk. Want als morgen de concurrent meer biedt, wisselen ze van merk.

Ambassadeurs zijn echte gebruikers. Zij hebben echt een ervaring met een product of merk en staan erachter vanuit hun dna. Ik gebruik bijvoorbeeld al jaren Android en Samsung, niet omdat ik tegen Apple ben, maar omdat mijn ervaringen goed zijn. De kans is dan ook groot dat ik een ambassadeur van Samsung blijf. Zie ik vergelijkingen tussen Apple en Samsung? Dan laat ik altijd wel even horen: ik vind Samsung net iets beter.

En komen mensen dan specifiek naar jullie omdat ze hun gebruikers meer willen inzetten als promotors?

Sommigen wel, maar de meesten vragen zich af: hoe kan ik intern een betere relatie opbouwen met onze medewerkers? En extern vragen ze zich af: hoe kan ik onze medewerkers inschakelen om leads te genereren? Want als zij bepaalde boodschappen verspreiden, moet je minder investeren in paid advertising.

12. De strijd tussen advocacy marketing en paid advertising

Ik hoor je hierboven zeggen: minder investeren in paid advertising dankzij authentieke ambassadeurs. Is dat de toekomst van advocacy marketing? Wordt het eigenlijk een bedreiging voor adverteren?

Ik denk het wel. We zijn met een aantal grote mediacentrales in gesprek, maar dat is nog top secret, dus ik ga geen namen noemen (lacht). Samen bekijken we hoe we traditionele advertising, zowel online als offline, kunnen terugschroeven om meer te werken met authentieke vlogs, video’s en testimonials van gebruikers. En daar dan budget aan te besteden.

Ik hoor je wel zeggen: we hebben niks tegen SEO en SEA, dus jullie zetten daar wel nog op in?

Absoluut, want de periferie die je daarmee bereikt is veel groter. Maar de content die je met advocacy inzet, is veel authentieker.

Dus voor jou is de toekomst van advocacy marketing rooskleurig?

Ja, we mogen niet klagen en groeien snel. Maar natuurlijk is alles constant in evolutie. Vijf jaar geleden was het social media dat de klok sloeg. Iedereen moest aanwezig zijn op Twitter, Instagram en Facebook. Maar er komen constant nieuwe ideeën en platformen bij. Vaak op basis van eeuwenoude principes. Mensen en maatschappijen veranderen op zich snel, maar de basis blijft hetzelfde.

13. Zo ziet het nieuwe jasje van ambassadeurschap eruit

Daarom ook mijn eerste vraag: is dit een nieuwe discipline? Of bestaat dit al lang, maar zit het in een nieuw jasje?

Je zou inderdaad kunnen zeggen dat het in een nieuw jasje zit. Want wat een goede verkoper op de markt doet, zijn klanten herkennen en anticiperen op zijn bestelling – 2kg bananen, zoals elke week – dat blijft. Alleen gebeurt dat vandaag meer digitaal, omdat mensen digitaal aanwezig zijn. Daarnaast zijn we ook verzadigd door alles wat op ons afkomt. We krijgen een tsunami van content, spam en retargeting over ons. Klik je één keer toevallig op een schoen die je leuk vindt? Dan word je wekenlang gestalkt door diezelfde schoenen.

Vandaag verwachten consumenten dat ze meer controle hebben. Ooit had ik het wilde idee om een soort Europees advertising wachtwoord te maken. Daarbij kon de consument dan aangeven: mijn kinderen zijn intussen groot, dus we hebben geen babyspullen meer nodig. Ik wil dan ook geen papieren folders of online banners van babyspeelgoed voorgeschoteld krijgen. Uiteindelijk is dat voor de klant vervelend en voor de adverteerder geldverspilling.

Dus we proberen bij Ambassify voor al onze klanten relevantie te vinden. De klanten van onze klanten kunnen daarbij zelf aangeven, actief of op basis van behaviour, wat voor hen relevant is. En dat is het nieuwe jasje van ambassadeurschap vandaag.

En dan zitten we weer bij het luik personalisatie natuurlijk.

Inderdaad, Charlotte.

14. Wat is the next big thing in de wereld van advocacy marketing?

Laatste vraag, Rik: hoe zie jij de toekomst? Wat is ‘the next big thing’ in de wereld van advocacy marketing? Of in het Nederlands ‘ambassadeurschap’?

Wij volgen de trends heel nauw op. Ik ga elk jaar naar Amerika om te kijken wat er gebeurt. Artificiële intelligentie doortrekken lijkt me alvast enorm veelbelovend. Maar ook neuropsychologie is interessant: hoe gaan mensen om met content en gevoelens om andere interacties aan te gaan? Daar zetten we vandaag sterk op in. Ten derde is ook alles wat automatisatie is interessant. Zowel aan de kant van de medewerkers/klanten als aan de kant van de beheerder. Wij kunnen vandaag al met RSS feeds werken. De nieuwssectie van een website wordt daarbij bijvoorbeeld automatisch ingelezen en verstuurd naar de juiste segmenten, zodat mensen relevante content krijgen.

Boeiende wereld hé, waar jij in zit?

Zeker. En ik zie meer en meer convergentie tussen alle mogelijke disciplines en tactics met relevantie als rode draad. Want we zijn jarenlang overspoeld door te veel boodschappen en dat pikken mensen niet langer. Zeker de jonge generatie van vandaag niet. Zij consumeren op een totaal andere manier. Televisiekijken is daar het perfecte voorbeeld van. Mijn kinderen kijken niet meer naar reclame. Ten eerste kijken ze minder televisie, maar meer naar YouTube en Netflix. En kijken ze toch tv? Dan nemen ze eerst een programma op en spoelen achteraf de reclame door.

Ook banner blindness is een goed voorbeeld. Banners worden duurder en minder efficiënt. Vergelijkingssites doen het dan weer wel goed en peer to peer netwerken worden nog belangrijker. Ik geef een heel herkenbaar voorbeeld: stel dat je met een klant uit eten gaat in Gent en je kent Gent eigenlijk niet. Vraag dan aan je netwerk: ‘Iemand tips voor restaurants in Gent?’ Aan hun reacties hecht je veel meer geloof, want je kent die mensen. En dat soort interactie digitaal automatiseren en faciliteren is volgens ons echt de toekomst.

Boeiend, ik heb ontzettend veel bijgeleerd en onthoud ook dat je vanbinnen moet beginnen om buiten te winnen. We hebben alvast het laatste nog niet gezien van ambassadeurschap. Ik wens je nog heel veel geluk in de toekomst.

Dankjewel, Charlotte en hartelijk dank voor de uitnodiging.

Vond je dit artikel interessant? Like en deel het dan zeker, of abonneer je op ons Youtube-kanaal. Want we hebben nog heel wat voor jou in petto wat betreft leads, klanten en ambassadeurs.

Gerelateerde artikelen

Aangenaam, wij zijn TONC

Geïnteresseerd in meer klanten in je zaak?
Een hogere omzet draaien?
De juiste medewerkers aantrekken?
Je winkel 'futureproof' maken?
Een andere uitdaging waarvan je wakker ligt?
Contacteer ons voor een afspraak wanneer het jou past, op de plek van je voorkeur:
in jouw zaak of bij ons in Herentals.
Dan wisselen we eens vrijblijvend van gedachten, en luisteren we naar jouw verhaal.