On- en offline marketing: is dat een apart verhaal?

Online marketing is niet meer weg te denken uit de wereld van vandaag. Dat is voor een groot deel terecht, maar er schuilt ook gevaar in. Want steeds meer bedrijven verliezen offline marketing uit het oog. En dat is jammer, want door on- en offline marketing slim te combineren, krijg je het hoogste rendement.  

De voordelen van online marketing 

Het eerste voordeel van online marketing is het budget. Wil je veel investeren of liever klein beginnen? Voor elk budget bestaat er een oplossing. Het belangrijkste is dat je je campagnes slim aanpakt en ze goed afstemt op je doelgroep.  

Een tweede groot voordeel is dat je doelgericht reclame maakt. Zo kan je bijvoorbeeld op Facebook kiezen wie je advertenties te zien krijgt. Daarmee kom je recht binnen bij je ideale doelgroep, wat vanzelfsprekend zorgt voor meer waardevolle leads. 

Last but not least kan je met online marketing je acties uitstekend opvolgen. Online tools zoals Google Analytics en Google Search Console geven je bijvoorbeeld inzicht in wie je website bezoekt, vanwaar je bezoekers komen, hoe ze door je pagina’s navigeren en hoe lang ze blijven. Met die data kan je sterke en ook zwakke punten detecteren.  

De voordelen van offline marketing  

Laat ons dan eens kijken naar offline marketing. Wordt het niet stilaan tijd om daar afscheid van te nemen? Het antwoord daarop is resoluut ‘nee’. Want offline marketing raakt snaren die online marketing onmogelijk kan bereiken.  

Met offline marketing kan je meer zintuigen bespelen. Denk maar aan proeven en ruiken. Of verschillende texturen aanraken. Daarnaast is er in offline marketing ook ruimte voor non-verbale communicatie en intuïtie. En die laatste twee kan je nog altijd het beste uitspelen in face to face communicatie. 

Blijf online en offline marketing combineren 

Online en offline marketing blijven hand in hand gaan. Vandaag is de slinger vaak doorgeslagen naar het online luik. Maar vergeet het offline gedeelte niet, want zo blijf je  jezelf onderscheiden en maak je jouw verhaal compleet. 

Hoe gebruik je de twee vormen dan om elkaar te versterken? Een concreet voorbeeld kan hierbij helpen.  

Stel: je ideale klant is een vrouw van 40 jaar met een eigen zaak. Daarom organiseer je een evenement met als thema “hoe succesvol ondernemen als vrouw”. Je stuurt je bestaande klanten een mooie uitnodiging per post, maar wilt ook nieuwe mensen aantrekken. Daarom adverteer je ook online, op Facebook, met als doelgroep zelfstandige, vrouwelijke ondernemers tussen 30 en 40 jaar. Het resultaat? Een groot aantal inschrijvingen van relevante leads. En zo wordt je info-avond een succes. 

Meer inzicht met een datagedreven groeiplan 

Wil je meer inzicht in hoe je met on- en offline marketing je bedrijfsdoelen kan bereiken? Met een datagedreven groeiplan heb je concrete handvatten.  

Artikel genoteerd door:

Charlotte Cools

Bestuurder en oprichter
Volg Charlotte op