6 tips voor een sterk communicatieplan

Bij een sterke marketingstrategie hoort een doordachte jaarplanning voor je communicatie, ook wel content plan of communicatieplan genoemd. In dit artikel ontdek je 6 tips die je helpen om een sterk communicatieplan op te stellen. Maar laten we eerst eens kijken naar de voordelen.

In de eerste plaats geeft een jaarplan je rust. Gedaan met stressen omdat je on the spot moet bedenken wat je gaat vertellen aan je klanten.

Daarnaast krijgen je boodschappen een hogere kwaliteit en betere resultaten. Want je denkt beter na over je berichten en wordt kritischer. Zo haal je dus niet alleen de druk eraf, maar je verbetert ook de kwaliteit van je marketingstrategie.

Doelgericht blijven communiceren  

De rode draad in het opstellen van je communicatieplan? Hou altijd je doel voor ogen. Stel jezelf de vraag: Waarom post ik dit op Facebook? Waarom adverteer ik in dit magazine? Waarom schrijf ik hier een blogpost over? Want communiceren om te communiceren is nutteloos. Weet dus waarom je iets schrijft, zodat je strenger bent en meer focus legt in wat je vertelt. Een communicatieplan is daarbij de ideale houvast. 

6 tips voor je communicatie-jaarplanning  

Een sterk communicatieplan opstellen dat past binnen jouw marketingstrategie. Hoe begin je daar nu aan? Je ontdekt het hieronder in 6 concrete stappen.  

1. Bepaal een periode

In de eerste plaats leg je vast voor welke periode je een plan opstelt: een half jaar of een jaar. Verwacht je bijvoorbeeld veranderingen binnen je bedrijf? Dan is een plan voor zes maanden misschien het handigste. Verwacht je geen grote veranderingen? Dan is een jaarplanning het beste. 

2. Definieer 3 of 4 grote thema’s met subthema’s 

Het voordeel van werken met thema’s is dat je al je ideeën eraan kunt aftoetsen. Zo heb je concrete krijtlijnen voor je communicatie. Voorbeelden van thema’s zijn: je diensten of producten, een blik achter de schermen, realisaties en klanttevredenheid. Voorbeelden van subthema’s zijn: tips & trics, direct sales en testimonials van klanten. 

3. Mix je content, kanalen en tone of voice

Zodra je de thema’s hebt gedefinieerd, kan je ze beginnen uitwerken. Mix daarbij diverse soorten content: foto, tekst, video, animaties … Wissel ook tussen verschillende kanalen: ga je communiceren via Facebook, e-mail of per post? Kijk ten slotte ook naar je tone of voice: de toon van je boodschap. Is er ruimte voor wat humor? En zeg je ‘jij’ of ‘u’ tegen je klanten?  

4. Bepaal je doel: amuseren, informeren, verkopen, overtuigen

Elke boodschap moet een doel hebben. Wil je mensen informeren over iets? Dan kan je bijvoorbeeld tips en trics delen. Wil je ze amuseren? Dat kan dan weer met een leuke gif. Ga je in je boodschap volop voor verkoop? Spoor mensen dan rechtstreeks aan om je product te bestellen. En wil je gaan overtuigen? Dan zijn formuleringen zoals ‘7 redenen om x of y te doen’ ideaal. 

5. Maak een lijst van relevante gebeurtenissen 

Een kalenderjaar zit vol vaste gebeurtenissen. Gebruik die in de jaarplanning voor je communicatie. Het ideale hulpmiddel daarvoor zijn inhaakkalenders. Die staan vol met bijzondere dagen, feestdagen en schoolvakanties. Heb je bijvoorbeeld een plantenkwekerij? Dan is de start van de seizoenen ideaal om content te delen. En op valentijn kan je mensen amuseren met een we love plants-post op Facebook.  

 Heb je een inhaakkalender gevonden? Dubbelcheck dan altijd even de gebeurtenissen en data. Want soms sluipen er nog foutjes in. 

6. Blijf flexibel

Heb je een bericht op de planning staan, maar gebeurt er plots iets in de actualiteit dat je kan gebruiken? Schuif dan met je planning. Want een goed idee moet je niet laten liggen.  

Heb je bijvoorbeeld een plantenkwekerij en verschijnt er iets in het nieuws over de buxusmot? Schrijf dan ad hoc een bericht over hoe je boxusmotten bestrijdt. Zo zet je jouw expertise in de kijker en je helpt mensen vooruit. Een echte win-winsituatie.  

 Hulp nodig?
Wil je weten hoe je het communicatieplan van je marketingstrategie aanvult met een concreet budget? Neem vrijblijvend contact op. We helpen je graag op weg. 

Artikel genoteerd door:

Gert Vennekens

Zaakvoerder
Volg Gert op