5 redenen waarom jouw social media advertenties niet de gewenste resultaten opleveren

Ben je vol goede moed begonnen met social media advertising, maar krijg je niet de resultaten waarop je gehoopt had? We overlopen vijf grote oorzaken van teleurstellende advertentieresultaten en delen de beste oplossingen om het probleem aan te pakken!

1. Je hebt geen goede organische content

Vertrouw niet enkel op advertenties! Je bedrijfsprofiel vullen met sterke organische content (lees: gewone dagdagelijkse berichten) is minstens zo belangrijk als het voeren van toppers van campagnes.

Voorbeeld: Een potentiële klant krijgt jouw advertentie te zien op zijn of haar social media feed. Hoogst relevant, gericht getarget en superprofessioneel in elkaar gebokst. Je maakt met andere woorden een killer eerste indruk. Yes! Goed gedaan! Wanneer deze persoon echter doorklikt naar je bedrijfsprofiel om te zien waar je zoal mee bezig bent en wie de mensen achter de advertentie zijn, blijkt de pagina pijnlijk leeg te zijn. Het laatste bericht dateert van een aantal maanden geleden, de helft van je berichten hebben geen duidelijke link met je bedrijf of product en je pagina mist professionaliteit en menselijkheid. Daar gaat dan je goede eerste indruk. En weg is je potentiële klant.

Zorg voor goede organische content

Hou je pagina dus professioneel in beweging met toffe, boeiende en relevante berichten. Toon waar je mee bezig bent, laat realisaties zien, stel je expertise tentoon, laat mensen meekijken achter de schermen en wees niet bang om de mensen achter het bedrijf regelmatig naar voor te schuiven. Probeer met je dagdagelijkse social media berichten volgers en spontane bezoekers een zo compleet mogelijk beeld te geven van wie je bent, wat je doet, waar je voor staat en waarom jij de moeite bent om te volgen én om van te kopen! Informeer! Inspireer! Connecteer!

2. Je website moet geoptimaliseerd worden

Zorg dat je website de verwachtingen inlost die je creëert met je social media advertenties. Zorg er bovendien voor dat je website gebruiksvriendelijk en vlot navigeerbaar is.

Voorbeeld: Een potentiële klant is geprikkeld door je campagne en klikt via de advertentie door naar je website. Bam! Doel bereikt! Tenzij die persoon natuurlijk meteen weer wegklikt omdat de website qua look en feel niet beantwoordt aan de verwachting die je geschept hebt met je advertentie. Of omdat een rommelige indeling en onduidelijke navigatie het moeilijk maken om vlot te navigeren binnen de website. Kortom: een websiteklik is maar pas iets waard als je gebruiker ook effectief blijft plakken.

Optimaliseer je website

Zorg er dus voor dat je website visueel en inhoudelijk overeenstemt met je social media advertenties. Geef gedateerde websites een visuele en structurele make-over, gebruik een consequente tone of voice en zorg ervoor dat er voor elke boodschap die je in je campagnes brengt een relevante landingspagina is met de nodige informatie.

3. Je hebt geen onderscheidende USPs

En als je ze hebt, benoem je ze misschien niet expliciet genoeg. Speel je troeven goed uit in je advertenties en vermijd generische en weinig zeggende USPs.

Van zinnen als “Wij bieden een uitmuntende klantenservice!”, “Bij ons kan je rekenen op jarenlang vakmanschap!” en “Eerlijke prijs-kwaliteitsverhouding!” wordt echt niemand meer warm.

Zorg voor onderscheidende USPs

Ga dus op zoek naar écht onderscheidende troeven die enkel jij kan uitspelen en die potentiële klanten een duidelijke reden geven om voor jou te kiezen in plaats van voor de concurrent! Het is de bedoeling dat jouw boodschap er echt uitspringt en duidelijk opvalt in de zee van advertenties.

4. Je werkt te laag in de funnel

Wees realistisch in wat je kan verwachten van social media advertising en zet (ook) in op andere kanalen als je hoogdrempelige doelstellingen hebt.

Voorbeeld: Wil je social media advertenties inzetten om je naamsbekendheid en sociale groei te boosten of om te werken op een laagdrempelige conversie zoals het verkopen van huisdierbenodigdheden, het downloaden van een informatiebrochure of het boeken van een testrit? Goed! Helemaal top! Verwacht je echter dat mensen je advertentie zien en vervolgens een investering van een paar duizend euro of meer doen? Mja, probably not gonna happen.

Social media in de marketing funnel

Social media doet het vooral goed in de bovenste lagen van de funnel en bij laagdrempelige conversiedoelen die niet al te veel engagement (en dus centen) vragen van de klant. Is je doelstelling echter heel commercieel en hoogdrempelig? Dan is (ook) inzetten op Google Ads een slimme beslissing. Mensen die aan het googlen zijn, zitten immers een actief zoekende positie en hebben een zeer duidelijke (koop)intentie. Op social media daarentegen zijn potentiële klanten veel minder actief vragende partij en ben jij als adverteerder degene die proactief en ‘ongevraagd’ komt aanzetten met diensten of producten. Je slaagkans op hard engagement is op social media dus een pak lager.

5. Je hebt geen zachte conversie

We zeiden het hierboven al en we zeggen het nogmaals: verwacht niet meteen hard engagement van je doelpubliek. Maak potentiële klanten eerst warm met een beetje virtueel voorspel in de vorm van een zachte conversie.

definitie conversie

Mooie voorbeelden van zachte conversies zijn een gratis download, een online inspiratiebrochure, een nieuwsbriefinschrijving of een gratis tool. Het doel van een zachte conversie is potentiële klanten volledig vrijblijvend iets van waarde geven. In ruil hiervoor krijg je hun gegevens zodat je hen opnieuw kan benaderen in een later stadium wanneer ze wél voldoende geïnformeerd en overtuigd zijn om een hard engagement aan te gaan.

Bottom line? Social media advertenties leveren pas écht resultaat op als ook de rest van je verhaal klopt. Zorg er dus voor dat het dagdagelijks beheer van je bedrijfspagina op punt staat, optimaliseer je website, spreek je USPs duidelijk uit en weet dat social media vooral een straffe warmmaker is en vaak geen hard conversiekanon.

Hulp nodig met je social media beheer? Wij helpen je graag verder!

Social media strategie

Waarom social media?

  1. Massaal bereik
  2. Ultra-specifieke doelgroepbepaling
  3. Bouwt je imago
  4. Instroom verse leads
  5. Ga in dialoog met jouw klant/prospect
Social media
Melissa Van Roosbroeck Social Media Strateeg

Artikel genoteerd door:

Melissa Van Roosbroeck

Social Media Strateeg
Volg Melissa op