Blog
Moet ik als bedrijf emoji’s gebruiken in mijn online communicatie?

Moet ik als bedrijf emoji’s gebruiken in mijn online communicatie?

Je mag als bedrijf gerust af en toe een smiley, een duimpje of een paar hartoogjes in je online communicatie stoppen. Meer zelfs, onderzoek wijst uit dat bedrijven en merken die gebruik maken van emoji’s beduidend meer engagement genereren en dus een strategisch stapje voor hebben op concurrenten die dat niet doen. Reden temeer dus om het gebruik van emoji’s in je professionele communicatie te omarmen!

De geschiedenis van emoji’s in een notendop 🥜

Wie opgroeide voor het digitale tijdperk weet dat emoji’s niet altijd in hun huidige vorm hebben bestaan. Wie de opkomst van online chat rooms meemaakte en ooit de trotse eigenaar was van een baksteen van een Nokia-gsm kent vast nog de voorloper van de emoji, de emoticon. Emoticons waren eenvoudige weergaven van emoties en gezichtsuitdrukkingen in de vorm van een combinatie van lees- en lettertekens.  In het pre-emoji era moest je het dus stellen met een :’-( in plaats van een huil-emoji en was je genoodzaakt je liefde digitaal uitdrukken met een <3 of een :-X.

Shigetaka Kurita emojis

De eerste emoji’s door Shigetaka Kurita

In 1999 creëerde de Japanse interface designer Shigetaka Kurita de eerste emoji’s. Het doel? Informatie op een duidelijke, eenvoudige en universele manier overdragen. Mobiele providers en appontwikkelaars wereldwijd sprongen al snel mee op de emoji-trein en in 2011 voegde Apple een officieel emoji-keyboard toe aan hun iOS. Negen jaar en tientallen toevoegingen en make-overs later zijn emoji’s niet meer weg te denken uit onze online communicatie.

Het effect van emoji’s op de emoties ️  en het denken 🧠 van mensen

Emoji’s maken het niet alleen makkelijk om een boodschap extra kracht bij te zetten of om een bepaalde nuance duidelijker over te brengen. Ze spelen ook in op de emoties en het denken van mensen en kunnen zo een bepaalde reactie triggeren. Zo zullen mensen sneller glimlachen wanneer ze een boodschap lezen die vergezeld is van een lach-emoji dan wanneer ze dezelfde boodschap lezen in pure tekstvorm. Nog een voorbeeld: wie een Facebookbericht leest met een hartje of gierende lach-emoji in de tekst zal sneller reageren met exact diezelfde emoji. Bovendien genereren bijdrages waarin emoji’s aangeven dat er kan doorgeklikt worden naar een website doorgaans meer kliks dan bijdrages die enkel een link bevatten. Emoji’s zorgen er met andere woorden voor dat je je doelpubliek op een subtiele en ongedwongen manier kan sturen en beïnvloeden en spelen hierdoor een belangrijke rol binnen een doordachte social media strategie.

Facebook reaction emojis

De impact van emoji’s in social media advertising 💪

De cijfers liegen er niet om: bedrijven die emoji’s gebruiken in hun online communicatie hebben hiermee een strategisch voordeel tegenover concurrenten. Uit een recente online enquête van Adobe blijkt dat meer dan de helft van mensen die emoji’s gebruiken meer geneigd is om interactie te vertonen met een merk of bedrijf dat zelf ook emoji’s gebruikt. 60% van de mensen voelt meer sympathie voor een bedrijf of merk dat emoji’s gebruikt en 50% is meer geneigd een pagina te volgen en op content te reageren van een bedrijf of merk dat niet vies is van emoji’s. Daarenboven geeft bijna de helft van de mensen aan sneller door te klikken op social media advertenties waarin emoji’s worden gebruikt.

Emojigebruik 101: emoji do’s 👍 en don’ts 👎 voor bedrijven

Klaar om aan de slag te gaan met emoji’s in je online communicatie? Hou dan rekening met deze vijf tips:

✔️ Hou het relevant en overdrijf niet. Gebruik geen tien verschillende emoji’s om je boodschap kracht bij te zetten, maar selecteer er één, twee of drie die echt relevant zijn.

✔️ Garandeer succes door regelmatig gebruik te maken van universeel populaire emoji’s zoals 😂, ❤️, 😘, 😍 en 🤣.

✔️ Vermijd onduidelijke emoji’s. De knuffel-emoji 🤗 wordt door veel mensen geïnterpreteerd als jazz hands en met een knipoog 😉 zeg je misschien onbedoeld dat je niet meent wat je zegt. En dat de perzik 🍑 en aubergine 🍆  ook een minder brave betekenis hebben, hoeven we je vast niet te vertellen 🤫

✔️ Maak combinaties. Door verschillende emoji’s achter elkaar te plakken, kan je concepten op een leuke manier visualiseren. Wat dacht je van 🚴‍♂️💨⚡ voor e-bike bijvoorbeeld?

✔️ Experimenteer! Door te spelen en variëren met verschillende emoji’s ontdek je waar je volgers en potentiële klanten het best op reageren.

Samengevat? Met de juiste emoji’s kan je het doen en denken van bestaande en potentiële klanten op een eenvoudige, luchtige en onopvallende manier sturen. Door middel van slim emoji-gebruik kan je bepaalde gevoelens, reacties en (commerciële) acties uitlokken bij je doelpubliek. Hoog tijd dus om op de emoji-🚂  te springen!

Gerelateerde artikelen

Aangenaam, wij zijn TONC

Geïnteresseerd in meer klanten in je zaak?
Een hogere omzet draaien?
De juiste medewerkers aantrekken?
Je winkel 'futureproof' maken?
Een andere uitdaging waarvan je wakker ligt?
Contacteer ons voor een afspraak wanneer het jou past, op de plek van je voorkeur:
in jouw zaak of bij ons in Herentals.
Dan wisselen we eens vrijblijvend van gedachten, en luisteren we naar jouw verhaal.