Zo gebruik je social media als online uitstalraam voor je offline winkel of showroom

43% van de internetgebruikers verricht online opzoekwerk op social media voordat ze een aankoop doen. Je zorgt er als retailer dus maar beter voor dat je op social media elke kans benut om een zo goed en compleet mogelijke eerste indruk te maken. Hoe je dat doet, vatten we samen in vijf slimme tips.

Schrijf een duidelijke en inspirerende biografie

Je biografie of about info zijn vaak het eerste dat potentiële klanten te zien krijgen wanneer ze je Facebook-, Instagram- of Pinterestpagina bezoeken. Probeer dus zo helder mogelijk te omschrijven wat je doet en waarvoor mensen bij jou terecht kunnen.

Je bent gelimiteerd in tekens, dus beperk je tot de essentie en wees helder. Vermijd vage omschrijvingen en wees to the point. “Wij maken jouw dromen waar!” klinkt heel leuk, maar wat bedoel je hiermee? Gaat het over bouwdromen? Reisdromen? Professionele dromen? Wees concreet!

Fluffy bunny social media bio

Zorg er tegelijkertijd voor dat je niet louter informeert, maar ook inspireert. In een echte etalage doe je immers ook meer dan enkel je producten uitstallen. Kleed je online biografie of about sectie dus aan zoals je een echte etalage of showroom zou aankleden. Voeg een vleugje persoonlijkheid toe en breng een unieke boodschap die de aandacht van de lezer trekt en hem of haar zin geeft in meer.

Benut je omslagfoto optimaal

Dit gaat uiteraard alleen op voor Facebook aangezien Instagram geen gebruik maakt van omslagfoto’s. Ook hier komt het erop neer om zo helder mogelijk te zijn. Selecteer een beeld dat een duidelijke link heeft met je business. Verkoop je badkamers? Toon dan ook een badkamer. Een close-up beeld van een vrouw die aan een knap badkamermeubel haar dagcrème aanbrengt, oogt mooi, maar zorgt er potentieel ook voor dat mensen denken dat je verzorgingsproducten verkoopt. Niet de bedoeling. Elimineer elk risico op verwarring en kies een foto die in één oogopslag duidelijk maakt wat je doet.

Facebook slideshow cover photo voor retailers

Bestaat je business uit meerdere facetten? Dan is werken met een slideshow interessant. In tegenstelling tot een stilstaande omslagfoto bestaat een slideshow uit verschillende foto’s waar mensen kunnen doorheen klikken of swipen. Je kan tot tien afbeeldingen toevoegen aan een slideshow om op die manier je producten en diensten nog completer in de kijker te zetten. Een beddenwinkel bijvoorbeeld die verschillende soorten bedden en matrassen aanbiedt, kan aan de hand van een slideshow een mooi overzicht geven van alle productcategorieën. Een omslagfoto in slideshowvorm is dus ideaal om mensen in enkele swipes een allesomvattend beeld te geven van je business en je aanbod.

Wees niet bang om te teasen

Komt er een nieuwe lancering of gloednieuw concept aan? Maak nieuwe en bestaande klanten op voorhand warm met digitale voorproefjes, korte sneak previews en leuke teaservideo’s.

Social media teasers retail winkel

Door proactief in het hoofd van je doelgroep te kruipen en mensen al in een vroeg stadium in de bewustwordingsfase te trekken, versnel je het uiteindelijke conversieproces en vergroot je de kans dat mensen overgaan tot aankoop.

Teasers zijn bovendien de perfecte content om engagement mee te boosten. Door een vraagstelling in je teaserberichten te verwerken, lok je interactie uit en boost je je bereik. Organische content wordt in principe enkel gezien door volgers, maar wanneer volgers massaal reageren op je bericht, wordt dit ook getoond op de feed van hun vrienden en schiet je onbetaald bereik flink de lucht in. Wees dus niet bang om je doelpubliek actief te betrekken bij je content en naar hun persoonlijke mening, ideeën of ervaringen te vragen.

Breng promoties, acties en kortingen opvallend in beeld

Maar hou het wel professioneel. Drukke visuals en schreeuwerige boodschappen komen onprofessioneel en dwingend over. Gebruik uitroeptekens en emoji’s dus met mate, vermijd typische promovormgeving en hou het stijlvol.

Maak gebruik van templates

Boost je visibiliteit en brand awareness door te werken met terugkerende templates. Door je merk visueel op een consequente manier in beeld te brengen, zorg je voor herkenning en vergroot je de kans dat mensen je naam onthouden.

Facebook carousel template

Uiteraard hoef je niet elke foto in een template te gieten, maar weet wel dat sterke, onderscheidende beelden the way to go zijn om de aandacht van mensen te pakken. Een foto of video moet prikkelend genoeg zijn om mensen te doen stoppen met scrollen en de tijd te doen nemen om écht stil te staan bij wat ze zien. Mensen zijn heel visueel ingesteld op social media en doen vaak niet de moeite om content ook tekstueel en inhoudelijk te verwerken. Door je huisstijl en merknaam regelmatig te integreren in je visuals, zorg je ervoor dat je (beter) gezien en herkend wordt, ook door mensen die casual door hun feed scrollen zonder al te bewust de inhoud van de voorbij rollende berichten te verwerken.

Maak gebruik van albums en borden

Heb je verschillende productcategorieën of bied je verschillende diensten aan? Geef klanten dan een visueel overzicht door je aanbod duidelijk te groeperen in Facebookalbums of Pinterestborden.

Een renovatiebedrijf dat naast badkamers en keukens ook totaalrenovaties, nieuwbouwprojecten en maatwerk doet, kan een apart foto-album maken voor elk van deze categorieën. Wanneer er vervolgens nieuwe foto’s worden geüpload, kunnen deze telkens ondergebracht worden in het corresponderende album. Op die manier hebben mensen die de Facebookpagina bezoeken niet alleen een handig visueel overzicht van de producten en diensten, maar is het nadien voor admins ook een pàk makkelijker om uploads te organiseren en beheren. Albums zijn veel vlotter navigeerbaar dan de standaard uploadmap (aka the black hole of Facebook pictures) én je kan binnen een album vlotjes foto’s deleten, verschuiven en aanpassen, ook in bulk. Niets dan voordelen dus!

Pinterest borden per categorie retail showroom

Hetzelfde geldt voor Pinterest. Maak een bord aan voor elk van je productcategorieën of diensten, geef ieder bord een duidelijke naam en pin relevante foto’s op het corresponderende bord. Zo geef je mensen opnieuw in één oogopslag een duidelijk overzicht van wat ze mogen verwachten in je winkel of showroom.

The bottom line? Richt je social media kanalen slim in en beschouw je bedrijfsprofielen als een soort van online etalage voor je fysieke winkel of showroom. Geef mensen een zo compleet mogelijk beeld van wat ze mogen verwachten wanneer ze je winkel of toonzaal binnenstappen en zorg ervoor dat je social media profielen je fysieke business zo accuraat mogelijk reflecteren, zowel inhoudelijk als qua stijl en vormgeving.

Hulp nodig? Wij werken graag een complete social media strategie voor je uit!

Social media strategie

Waarom social media?

  1. Massaal bereik
  2. Ultra-specifieke doelgroepbepaling
  3. Bouwt je imago
  4. Instroom verse leads
  5. Ga in dialoog met jouw klant/prospect
Social media
Melissa Van Roosbroeck Social Media Strateeg

Artikel genoteerd door:

Melissa Van Roosbroeck

Social Media Strateeg
Volg Melissa op