Social media ads voor de retail: maak ze gericht en op maat!

Social media speelt een belangrijke rol in het aantrekken van potentiële klanten naar je winkel of showroom. Facebook en Instagram zijn dé ideale platformen om mensen te prikkelen en in contact te brengen met je winkel en producten. Vergelijk social media met een online etalage: door jezelf op de juiste manier te presenteren, wek je nieuwsgierigheid op bij de mensen om een kijkje te komen nemen in je winkel. Je zorgt er dus maar beter voor dat je te zien bent op de feed van je doelpubliek!

Het belang van adverteren

Weet wel dat je meer zal moeten doen dan af toe een paar foto’s of een video delen. Personen die je bedrijfspagina al volgen zijn hoogstwaarschijnlijk familie, vrienden, kennissen en mensen die al klant zijn. Je organische (lees: niet gesponsorde) content wordt met andere woorden enkel gezien door volgers en mensen die je pagina spontaan opzoeken.

Facebook Advertising Marketing Objectives

Om meer en nieuw volk over de vloer te krijgen, moet je mensen zien te bereiken die jou nog niet volgen of kennen. Om deze koude doelgroep te benaderen, is het essentieel dat je inzet op social advertising. Alleen met advertenties verschijn jij immers op de Facebook –en Instagramfeed van potentiële nieuwe klanten.

Gerichte targeting

Schiet niet zomaar in het wilde weg met je gesponsorde content, maar zorg ervoor dat je advertenties op de feed verschijnen van net dié mensen die voldoen aan het profiel van jouw ideale klant.

Facebook Advertising Targeting Opties

Als adverteerder kan je achter de schermen van Facebook targeten op duizenden – ja, letterlijk duizenden – demografische kenmerken, interesses, social media gedragingen, eventuele website bezoeken enzovoort om zo binnen de gewenste doelregio en leeftijdsklasse de juiste profielen te bereiken.

Op maat gemaakte content

Het is belangrijk dat je potentiële klanten prikkelt met originele, herkenbare en relevante content. Mensen scrollen vaak op automatische piloot door hun feed. Trek dus de aandacht met visueel aantrekkelijke beelden en spreek je doelpubliek aan met een zo gepersonaliseerd mogelijke boodschap.

Prikkelende content egel meme

Net zoals je de inrichting van je winkeletalage afstemt op het type klanten dat je door de deur wilt krijgen, stem je ook je advertenties visueel en tekstueel zo goed mogelijk af op je doelpubliek. Adverteren op maat is dus de boodschap!

Gratis e-book

Het Masterplan voor meer volk in je fysieke winkel

Digitale en minder digitale marketing tips
voor de moderne retailer
Ebook Het Masterplan voor meer volk in je fysieke winkel
Melissa Van Roosbroeck Social Media Strateeg

Artikel genoteerd door:

Melissa Van Roosbroeck

Social Media Strateeg
Volg Melissa op