Welke content vinden we het interessantst en bij welke beelden blijven we nét iets langer hangen op Facebook voor we door-scrollen? Vandaag de dag leven we in een wereld van likes, swipes en shares en kunnen we social media niet meer wegdenken uit ons leven. ’s Morgens achter het ontbijt haastig je meldingen bekijken. Bij de lunch snel de laatste update van het nieuws checken en na het avondeten in de zetel ploffen om enkele blogs uit te pluizen. Jij doet het ook, juist? Maar ongetwijfeld heb jij ook voorkeurscontent waar je dat tikkeltje langer naar kijkt.
Hieronder vind je content ideeën die jouw volgers doen stoppen met scrollen. In deze blogpost focus ik enkel op Facebook omdat elk social media platform zijn eigen kenmerken heeft en je niet elke content zomaar kan doorposten op een ander platform.
In de bedrijfswereld is Facebook een sterk middel om te connecteren met klanten en partners. Als bedrijf kan je dus maar moeilijk achterblijven. Toch is social media vaak een onderdeel dat onderaan de to-do-list komt te staan en er dus vaak overschiet. Desondanks heeft dit platform een grote invloed op potentiële en loyale klanten. De volgers die je doorheen de jaren verzameld hebt, blijven enkel plakken als je op regelmatige basis leuke en relevante content post.
Het hebben van een groot aantal volgers wordt door veel bedrijven gezien als een statussymbool. Hoe meer volgers je hebt, hoe beter. Maar is dat wel zo? Bedrijven kunnen ook volgers kopen. Dit soort volgers zijn waardeloos en betalen op het einde van de maand jouw rekeningen niet. Échte volgers zijn veel belangrijker, want dit zijn meestal (loyale) klanten. Of misschien zijn het vrienden en kennissen die waardevol kunnen zijn door de mond-aan-mond reclame die ze leveren.
Het aantal volgers is dus niet zo van belang. Het is veel belangrijker om de kostbare volgers die je hebt ook effectief te houden. Het gaat niet om kwantiteit, maar om kwaliteit. Daarom is het belangrijk dat je met organische content jouw volgers doet nadenken of vooruithelpt. Als je ze actief bezighoudt, blijven ze jouw pagina volgen.
Alvorens je aan de slag gaat met de postideeën, leg ik je graag nog even het verschil uit tussen organische en betalende content. Facebook is ontstaan met de gedachte om mensen met elkaar in contact te brengen via een online platform. Op dat moment bestond Facebook alleen nog maar uit organische content en was er nog geen sprake van advertenties. Zoveel jaren later wordt het sociale platform overspoelt met betalende content, toch is organische inhoud nog steeds van groot belang.
Betalende content is vrij duidelijk. Dit zijn berichten die je op Facebook verspreidt door er een som geld voor neer te tellen. Met deze berichten bereik je het publiek dat je vooraf gedefinieerd hebt in Facebook Business Manager onder de subcategorie ‘doelgroep’. Met andere woorden, jij kiest voor een groot deel zelf wie deze berichten te zien krijgt.
Organische content wil zeggen dat je berichten op Facebook plaatst zonder ervoor te betalen. Deze posts verschijnen enkel op je eigen pagina en bijgevolg zien ook enkel jouw volgers deze berichten. Hoogstwaarschijnlijk merken dus alleen vrienden, familie, (loyale) klanten en kennissen de posts op.
Social media, de naam zegt het zelf al. Op deze platformen moet je sociaal zijn! Het is belangrijk om in interactie te treden met je volgers, zo creëer je een band en blijven ze trouw aan jouw merk of product. Als bedrijf is het niet makkelijk om elke dag opnieuw creatieve en unieke content te verzinnen die opvalt tussen de honderden berichten die dagelijks verschijnen op Facebook. Er zijn verschillende manieren om de aandacht te trekken. Ik heb de belangrijkste op een rijtje gezet.
Laat klanten meekijken binnen de vier muren van je bedrijf. Wat voor jou een typisch werknemersgebeuren lijkt, is voor jouw volgers vaak leuke content. Laat bijvoorbeeld niet alleen het eindresultaat van een project zien, maar deel de hele weg ernaartoe. Zowel de positieve als de minder leuke momenten. Zo laat je zien dat het niet altijd even makkelijk gaat, maar dat het resultaat er wel mag zijn. Op deze manier toont je bedrijf ook onmiddellijk de menselijke kant achter het product of merk en ga je jouw volgers emotioneel meer betrekken. Een bijkomend pluspunt is dat jouw merk hierdoor ook beter zal blijven hangen in het hoofd van de consument.
Kortom, is er een werknemer jarig of zijn jullie bezig met het kantoor een nieuw likje verf te geven? Neem foto’s, verzin een leuk tekstje en deel het op Facebook.
Dierenvriend of niet, niemand weerstaat de snoetjes van onze trouwe viervoeters en gevleugelde vrienden. Van honden tot parkieten. Van katten tot varkens. Zolang ze maar een schattige bek trekken, zijn we verkocht. De kans dat je al een dierlijke beroemdheid hebt zien voorbijkomen op social media, is vrij groot. Dat is dan ook het levende bewijs dat dieren het goed doen op Facebook.
Een complex of saai product wordt veel aantrekkelijker door er af en toe een dier bij te zetten of ernaar te linken. Schattige of grappige dieren doen mensen stoppen met scrollen en zo breng je ze onbewust in contact met jouw merk.
Samengevat, een dier zorgt voor meer interactie op Facebook. Verkoop je parket? Neem een foto van een hond die ligt te spelen op parket. De hond heeft niets te maken met de vloerbekleding, toch zullen mensen sneller jouw merk herinneren als ze nieuwe parket willen leggen.
Naast een speelse snoet is het belangrijk om een aantrekkelijke caption te verzinnen, zodat jouw volgers via een toffe insteek de link met jouw product of dienst leggen.
Je hoort het regelmatig: ‘Maak er een poll over’! Maar wat is het nu juist? Een poll is een minienquête die je kan doen op Facebook. Je stelt een vraag waarbij je maar enkele antwoordmogelijkheden geeft en een Facebookgebruiker kan de vraag in één klik beantwoorden door zijn voorkeursantwoord aan te duiden. Dit werkt veel beter dan een open vraag. Want geef toe, als we echt eerlijk zijn, zijn we zelf ook te lui om een volledig antwoord uit te typen. Verwacht dus niet dat jouw volgers dit wel zullen doen.
Door regelmatig een poll te laten verschijnen, verhoog je de betrokkenheid van je volgers. De pagina wordt opeens interactief en dat zorgt voor een beleving. Een Facebookpagina is meestal eenrichtingsverkeer want jij vertelt jouw verhaal en je volgers kijken mee van achter hun
computerscherm. Doordat zij ook hun mening kunnen geven via een poll wordt het ineens een tweerichtingsverkeer. En de resultaten die je krijgt van de mini-enquête zijn natuurlijk mooi meegenomen.
Als verkoper kan je zeggen, fluiten of roepen dat je een geweldig product hebt, maar mensen zijn er ondertussen aan gewoon dat verkopers zeggen dat hun product het beste is. Een klantenreview daarentegen is en blijft veel krachtiger én geloofwaardiger.
Consumenten zijn vaak onzeker over hun aankoopbeslissingen en ze proberen die onzekerheid weg te nemen door op zoek te gaan naar informatie over het product, merk of bedrijf. Meestal zullen ze eerst eens gaan rondsnuffelen op de website om vervolgens op de Facebookpagina van het bedrijf te belanden. Als ze dan positieve recensies te lezen krijgen, is hun onzekerheid al voor een groot deel weggenomen. Dit omdat een review vrijwillig geschreven is en dat zorgt voor vertrouwen. Meer zelfs, een goede beoordeling is vaak hét duwtje in de rug om een nieuwe koper volledig over de streep te trekken.
Wees dus niet te bescheiden en vraag regelmatig aan klanten om een review achter te laten op jouw Facebookpagina. Ook als ze mondeling positieve feedback geven, houd je deze gesprekken best bij in een Excelbestand en pik je er wekelijks of maandelijks een leuke uit om op Facebook te delen.
Tips, weetjes en advies doen het altijd goed op sociale media. Hoe vaak hoor je wel niet: ‘oh maar ik kan het weten, heb het deze ochtend nog gelezen op Facebook’. Herkenbaar, toch? Mensen lezen graag veel informatie over een onderwerp dat ze leuk vinden en aangezien ze jou al volgen, zullen ze wel oprecht geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst.
Een goed voorbeeld om advies te delen op Facebook is een blog. Dit laat zien dat je weet waar je mee bezig bent en geeft blijk van expertise. Jouw volgers willen er zeker van zijn dat je de nodige kennis hebt om hen te helpen bij hun probleem of behoefte.
Nu je weet welke content jouw volgers zullen appreciëren, is het misschien ook handig dat ik twee elementen bespreek die je beter niet doet.