Vijf veelgemaakte Instagramfouten die je als bedrijfspagina maar beter vermijdt

Instagram is dé place to be om als winkel of showroom je producten of diensten in de (letterlijke) picture te zetten en zowel bestaande als nieuwe klanten te bereiken. Trap echter niet in dezelfde valkuilen als veel van je concullega’s en hou je digitale doppen open voor deze vijf veelgemaakte Instagramfouten die de impact van je social media inspanningen kunnen schaden.

Zet geen websitelinks in je captions

In tegenstelling tot op Facebook zijn op Instagram de links in je berichttekst niet aanklikbaar. Meer zelfs, gebruikers kunnen de tekst onder je Instagramberichten niet eens copy pasten via de app. Er is dus geen enkele reden om een url aan je Instagrambericht toe te voegen. Geloof me, echt niemand gaat de websitelink uit je Instagrambericht manueel overtypen in zijn of haar browser. Laat vervuilende urls dus gewoon achterwege en hou je captions clean.

Voorbeeld call to action om te klikken op de link in bio van Instagram

Verwijs naar relevante websitelinks met een ‘link in bio’ vermelding

Post je een bericht waar een specifieke product- of bestemmingspagina bijhoort? Update dan de websitelink in je biografie met de bijhorende url en verwijs ernaar in je berichttekst met een ‘link in bio’ vermelding. Post je vaak en moet je je link in bio dus regelmatig updaten? Dan is het handig om je te abonneren op een tool waarmee je verschillende bestemmingslinks onder je link in bio kan hangen. Linktree is zo’n tool en heeft zowel een gratis als betalende versie.

Maak je gebruik van de crossposting optie in Facebook Creator Studio om je content van Facebook snel en eenvoudig door te posten naar Instagram? Let er dan op dat je de berichttekst eerst aanpast door eventuele websitelinks weg te halen. En – dat brengt ons meteen tot ons volgende punt – voeg hashtags toe.

Gebruik de juiste hashtags

Hashtags zijn dé manier om je bereik te vergroten en gevonden te worden door profielen met relevante interesses. Wie geen hashtags gebruikt, bereikt enkel bestaande volgers. Jammer!

Zit jouw business bijvoorbeeld in het segment van gezonde voeding? Gebruik dan relevante hashtags die te maken hebben met gezondheid, koken en eten. Denk op voorhand na over relevante trefwoorden en leg een lijstje aan met nuttige kernwoorden en hashtags waarop je wil gevonden worden.

Instagram hashtag volume onderzoek

Doe volume-onderzoek op de hashtags waarop je wil gevonden worden

Check hierbij zeker het volume van de hashtags die je wil gebruiken. Miljoenenhashtags zoals #foodie bijvoorbeeld hebben zo’n groot volume dat je post al na enkele milliseconden bedolven is onder een reeks recentere berichten. Dit maakt het quasi onmogelijk om nog gevonden te worden door volgers van deze hashtag. Is je hashtag echter specifieker en heeft hij een volume van enkele duizenden of honderduizenden berichten? Dan is de kans een pak groter dat je bericht gezien wordt door mensen die de hashtag volgen of manueel opzoeken. Met een beetje geluk doet je bericht het zelfs zo goed dat je in de top posts van deze specifieke hashtag belandt wat opnieuw je bereik flink in de lucht doet schieten. Je kan tot 30 hashtags gebruiken in je caption, dus hou je niet in en durf experimenteren met verschillende hashtags.

Respecteer het vierkante format

Je kan op Instagram zowel vierkante, liggende als langwerpige foto’s posten, maar hou er rekening mee dat op je profieloverzicht alles vierkant wordt getoond. Respecteer daarom zoveel mogelijk het vierkante format van Instagram of zorg er bij horizontale en verticale visuals op z’n minst voor dat alle belangrijkste elementen en eventuele tekst en logo’s mooi binnen het zichtbare vierkant vallen. Op die manier hou je je profieloverzicht mooi proper en vermijd je dat stukken tekst wegvallen of dat mensen, voorwerpen en producten op een ongelukkige manier worden gecropped.

Instagram feed vierkante crop

Gebruik vierkante foto’s om te vermijden dat foto- en tekstonderdelen worden weggecropped op je profieloverzicht

Werk je met een thema? Wees dan consequent en waak erover dat je huistijl te allen tijde mooi bewaard blijft. Niets is een grotere digitale doorn in het oog dan een profieloverzicht met één of twee beelden die er visueel volledig anders uitzien dan de rest.

Boost je groei door in te zetten op interactie

Verwacht niet dat de likes en volgers vanzelf komen. Sterke content posten en slimme hashtags gebruiken is één ding, maar weet dat je meer zal moeten doen dan dat om je pagina te doen groeien. Lok interactie uit door te werken met een vraagstelling, nodig je volgers uit om vrienden te taggen, voeg interactieve stickers toe aan je Instagram Stories en roep mensen op om een waardevolle actie te ondernemen zoals het saven, delen of regrammen van je content. Weet wel dat des te meer je van mensen vraagt, des te meer je hen zal moeten incentiveren. Een goede manier om mensen te motiveren om je content te delen is met een winactie.

Instagram interactie via deel en winactie Sublimix Tellofix

Met een winactie op tijd en stond zet je mensen aan tot interactie

Interaction is a two-way street. Verwacht dus niet alleen interactie van je volgers, maar geef ook interactie terug. De reacties die mensen op je berichten achterlaten liken is wel het minste dat je kan doen. Idealiter beantwoord je de leukste comments ook met een korte reactie. Op die manier voelen je volgers zich gewaardeerd en krijgen ze een veel persoonlijkere klik met je. Door een persoonlijke connectie te creëren met je doelpubliek wordt het veel makkelijker om mensen aan je te binden.

Wees bovendien niet bang om zelf relevante accounts te volgen en interessante berichten te liken en becommentariëren. Behoort een bepaalde pagina tot jouw doelgroep of heeft deze een vergelijkbare doelgroep als de jouwe? Laat je stem hier dan horen. Let op: het is niet de bedoeling dat je je eigen pagina of business gaat spammen. Het is de bedoeling om oprechte interactie te vertonen met gelijkgezinde pagina’s en op die manier je organisch bereik te vergroten en je groei te boosten.

Adverteer om je bereik te vergroten

Ben je nieuw op Instagram en/of wil je massaal je doelgroep aanspreken? Dan is adverteren the way to go om het nodige bereik te genereren en ervoor te zorgen dat je op de feed belandt van gebruikers die voldoen aan het profiel van jouw ideale klant.

Instagram Stories advertentie TONC Customer Experience rapport

Adverteer op de Instagram feed en Stories om je bereik en business te boosten

Opgelet: adverteren op Instagram houdt meer in dan op de promootknop drukken in de app. Echt adverteren op Instagram gebeurt via Facebook Business Manager en houdt meer in dan even snel een targetregio selecteren en het profiel en de interesses van je doelgroep vlug schetsen aan de hand van een paar kernwoorden. Weet dat je onder andere zal moeten nadenken over marketingobjectieven, cost control en placements en dat je werk zal moeten maken van je ad creatives en de opvolging en optimalisatie van je campagnes. Niet de tijd, kennis of ambitie om je hiermee bezig te houden? Geen probleem, wij helpen je graag uit de nood!

Social media strategie

Waarom social media marketing?

  1. Genereer massaal bereik
  2. Benader je doelgroep met ultra-specifieke targeting
  3. Bouw aan je imago
  4. Genereer een instroom aan verse leads
  5. Ga in dialoog met jouw klant of prospect
Melissa Van Roosbroeck Social Media Strateeg

Artikel genoteerd door:

Melissa Van Roosbroeck

Social Media Strateeg
Volg Melissa op