Hoe maak ik als retailer Facebook Advertenties voor mijn winkel of showroom?

Online advertising en offline retail gaan hand in hand. Ook voor winkels zònder online shop is het dus ontzettend belangrijk om online vindbaar te zijn en te adverteren. Als je ons gratis e-book Het Masterplan voor meer volk in je fysieke winkel las, ben je ongetwijfeld overtuigd van het belang van social advertising. Maar hoe doé je dat dan precies, social ads opzetten om volk naar je winkel of toonzaal te trekken? Hoe stel je de juiste doelgroep samen, hoeveel dagen of weken laat je een campagne idealiter lopen en hoe breng je je boodschap? Wij leggen het stap voor stap voor je uit!

Welk advertentietype kies ik?

“Ik heb een winkel, dus dan kies ik voor Store traffic, toch?” Niet per se. Als je verschillende vestigingen hebt en een laagdrempelig product verkoopt waarover potentiële kopers meestal zonder al te veel vooronderzoek beslissen, zijn Store traffic ads inderdaad the way to go. Heb je echter maar één vestiging of verkoop je een product dat mensen zich doorgaans niet aanschaffen voor eerst wat denk- en opzoekingswerk te verrichten? Dan zijn Awareness of Consideration advertenties interessanter voor jou.

Facebook Business Manager Marketing Objective Overview

Met advertenties gericht op bereik of merkbekendheid bereik je een groot aantal mensen en werk je aan visibiliteit, imago en vertrouwen. Ideaal wanneer mensen je naam en winkel nog niet of onvoldoende kennen. Is het grote publiek al voldoende bekend met je merk en wil je mensen vooral in de verkennende fase krijgen en warm maken voor je product? Dan zijn Traffic ads waarmee je mensen naar je website trekt interessant.

Tip: Controleer of al je vestigingslocaties en openingsuren goed zijn ingesteld op je Facebook bedrijfspagina voor je aan de slag gaat met Store traffic ads!

Hoe stel ik mijn doelpubliek samen?

Dat hangt hangt af van wie jouw ideale klant is en wat voor mensen je graag in je winkel of showroom wilt. De kunst bestaat erin om eerst goed het profiel van jouw droomklant te schetsen en dit vervolgens in een slimme Facebook targeting te gieten aan de hand van demografische kenmerken, interesses en online gedragingen. Vul de targeting dus niet vanuit de losse pols in, maar neem eerst even de tijd om goed na te denken over wie jouw ideale klant precies is. Een goed vertrekpunt kan je huidig klantenbestand zijn, maar wees niet bang om ook na te denken over het soort mensen dat op dit moment zijn weg naar jouw winkel of toonzaal nog niet vindt maar dat je wel graag zou willen aantrekken.

I will find you meme advertising targeting

Overkoepelende kenmerken om over na te denken:

  • “Waar woont mijn ideale klant?” Je kan ervoor kiezen om je advertenties te lanceren in een straal van x-aantal kilometer rond je winkel of showroom, maar je kan ook specifieke postcodes, steden of dorpen targeten. Heb je verschillende vestigingen en koos je Store traffic als advertentiedoel? Dan kan je in het keuzemenu kiezen rond welke vestigingen je precies wil adverteren en toont Facebook je advertenties à la minute aan voorbijgangers en mensen die op dat moment in de buurt zijn van jouw winkel of toonzaal.

 

  • “Wat is de minimum- en maximumleeftijd van mijn ideale klant?” Krijg je momenteel vooral mensen van middelbare leeftijd over de vloer, maar wil je graag ook een jonger cliënteel aantrekken? Target dan niet iedereen van 18 tot 65+ maar selecteer net die leeftijdsgroep die je wil aantrekken maar nu nog niet bereikt.

 

  • “Hebben mijn droomklanten kinderen en zo ja, hou oud zijn die kinderen? Zijn het tweeverdieners? Vieren ze binnenkort een verjaardag, een jubileum of andere mijlpaal? Werken ze in specifieke sectoren? Welke interesses en hobby’s hebben mijn klanten? Wat zijn hun online gedragingen?” Dit zijn allemaal kenmerken die je kan gebruiken om het profiel van jouw perfecte klant samen te stellen.

Facebook Ads exclude people from targeting

Tip: Wees niet bang om bepaalde profielen uit te sluiten. Je kan bijvoorbeeld bepaalde regio’s uitsluiten, maar je kan ook mensen uit je targeting halen op basis van persoonskenmerken, interesses of het feit dat ze je pagina al dan niet volgen.

Gratis e-book

Het Masterplan voor meer volk in je fysieke winkel

Digitale en minder digitale marketing tips
voor de moderne retailer
Ebook Het Masterplan voor meer volk in je fysieke winkel

Waar en wanneer laat ik mijn advertenties best lopen?

Heb je enkele honderden euro’s per campagne ter beschikking? Top! Dan is the sky the limit en kan je volop experimenteren met verschillende plaatsingen en looptijden. Wie echter over een beperkter advertentiebudget beschikt, selecteert beter handmatig enkel de belangrijkste plaatsingen, zeker als je doelgroep groot is. Op advertenties in video’s, nieuwsartikelen en op partner apps en sites wordt doorgaans een pak minder doorgeklikt dan op advertenties die gewoon in de feed verschijnen. Speel dus op safe en zet je budget in daar waar het hoogstwaarschijnlijk het meest rendeert: de Facebook en Instagram feed en stories.

Laat je advertenties niet te lang lopen. Als mensen een advertentie te lang of te vaak zien, worden ze er na een tijdje als het ware blind voor. Deze befaamde ad fatigue treedt gemiddeld na twee tot drie weken op en betekent in het beste geval dat mensen over je advertenties beginnen heen te kijken. In het slechtste geval raakt je doelpubliek geïrriteerd en bereik je net het omgekeerde van wat je voor ogen had. Vermijd dus advertentiemoeheid en kies voor een maximale looptijd van twee tot drie weken. Wil je je campagne toch liever langer laten lopen? Dan is het aangewezen om je creative en ad copy elke paar weken lichtjes aan te passen zodat je doelpubliek toch telkens iets anders te zien en lezen krijgt.

Tip: Probeer na te gaan op welke momenten jouw doelpubliek het meest online is en stel je advertenties manueel in om enkel op die dagen en tijdstippen te verschijnen. Facebook en Instagram Insights kunnen je hierover waardevolle inzichten verschaffen. Opnieuw handig wanneer je met een beperkt budget aan de slag gaat!

Hoe moet mijn advertentie eruit zien?

Potentiële klanten prikkelen op social media doe je in eerste instantie met de juiste beelden. Slaag je erin om de aandacht van je doelpubliek te pakken met een topper van een visual? Dan is de kans een pak groter dat mensen de moeite doen om je advertentietekst te lezen en – met een beetje geluk – dat ze de bijhorende call to action uitvoeren (bijvoorbeeld klikken op “Get Directions”). Maak je advertenties dus visueel zo aantrekkelijk mogelijk en pak de aandacht met goede beelden.

Get more likes and clicks with the right visual

Een paar tips voor het creëren van een prikkelend advertentiebeeld:

  • Video ads doen het over het algemeen beter dan image ads. Advertenties met bewegende beelden worden niet alleen als relevanter ervaren, maar hebben doorgaans ook een lagere kost per click dan advertenties met een stilstaand beeld.

 

  • Vermijd generische beelden en stockfoto’s met een hoog reklamegehalte. Relevantie en herkenbaarheid zijn key, dus gebruik authentiek beeldmateriaal of – als je niet over eigen beeldmateriaal beschikt – selecteer beelden die op z’n minst authentiek ogen (ook al zijn ze dat niet).

 

  • Zorg voor extra herkenbaarheid door je huisstijl in je visuals te verwerken. Toon je logo, gebruik je eigen lettertype en maak gebruik van kleuraccenten in huisstijl.

In de ad copy hou je het best zo beknopt en duidelijk mogelijk. Facebook toont enkel de eerste drie regels van je advertentietekst en alleen uiterst betrokken lezers klikken op “Meer weergeven”. Het primair tekstveld is met andere woorden niet de plaats om aan storytelling te doen. Wees dus to the point en probeer je te beperken tot drie regels tekst. Heb je toch meer tekst nodig om je boodschap te brengen? Verwerk dan de kern van je boodschap in de eerste paar regels van je ad copy zodat ook mensen die niet op “Meer weergeven” klikken op z’n minst de essentie meekrijgen.

Voorbeeld goede Facebook advertentie retail marketing

Maak je advertentie af met een actiegerichte koptekst (de vette titel onder de advertentie-afbeelding) en kies een bijpassende call to action knop. Bij een advertentie die gericht is op brochuredownloads vermeld je uiteraard het woord “brochure” in je koptekst en selecteer je “Download” als CTA button. Bij een advertentie met als koptekst “Bezoek snel onze winkel en ontdek de nieuwe collectie” hoort dan weer een andere call to action knop zoals “Get Directions”.

Tip: Linkt je advertentie door naar je website? Maak dan gebruikt van duidelijke UTM tracking zodat je het succes van je campagnes goed kan opvolgen in Google Analytics. Met deze gratis online tool bouw je zelf in enkele seconden handige UTM codes.

Met deze tips zet jij in geen tijd leuke en doeltreffende Facebook advertenties op waarmee je meer en betere klanten naar je winkel of showroom trekt. Laat je creativiteit dus de vrije loop, haal je innerlijke lyricus boven en zet je meest grafische beentje voor. Loop je toch nog tegen hindernissen aan of is tijd een issue? Onze social media experten helpen je graag uit de nood!

Melissa Van Roosbroeck Social Media Strateeg

Artikel genoteerd door:

Melissa Van Roosbroeck

Social Media Strateeg
Volg Melissa op