3 Google Ads campagnetypes voor meer volk in jouw fysieke winkel of showroom

Een snelle en vaak ook rendabele manier om mensen naar je winkel of toonzaal te krijgen is Google Search Ads (het vroegere Adwords). De Google advertenties die getoond worden in de zoekresultaten zijn een kostenefficiënt kanaal op voorwaarde dat het juist wordt aangepakt. Bij een slechte setup draai je makkelijk zuurverdiende centen erdoor en dat zonder opbrengst.

1. Klassieke advertentiecampagnes in Search

Google Ads klassieke zoekadvertenties

Als je op de juiste knoppen duwt zijn de klassieke Google Search Ads een gigantisch krachtig middel om bezoekers aan te trekken. Qua targeting gaat er weinig boven SEA (Search Engine Marketing). Iemand die zoekt op bijvoorbeeld ‘tennisracket’, ‘voetbalschoenen’ of ‘skimateriaal’ geeft aan dat hij op zoek is naar een ‘sportwinkel’. Duidelijker kan haast niet. Met Google Ads ben jij daar wanneer de gebruiker die intentie uitspreekt, hyperrelevant dus!

Met Google Ads ben jij daar exact op het moment dat een potentiële klant een intentie uitspreekt, hyperrelevant dus!

 

Alles draait om relevantie in Google Ads. Hoe relevanter jouw advertentie en website voor de gezochte zoekterm, hoe hoger je kwaliteitsscore in Google Ads. En dat zorgt er dan weer voor dat je minder moet betalen voor elke klik naar je website.

Tips om je rendement te verhogen

Hoe zorg je er nu voor dat jouw advertentie relevant is voor de zoeker? Wel, er zijn enkele zaken waar je moet op letten als je adverteert voor een lokale winkel:

  • Kies je keywords zorgvuldig uit: Het haalt niet uit om op elke zoekterm te adverteren die te maken heeft met jouw activiteit. Kies voor zoektermen met een duidelijke intentie die relevant is voor jouw winkel. Ga bijvoorbeeld voor dingen als:
    • Product + Winkel: fietsenwinkel, kledingwinkel, doe het zelf winkel.
    • Product + Locatie: fiets kopen Herentals, kledingwinkel Herentals, doe het zelf materiaal Herentals.
    • Product + Showroom
    • Product + Kopen (opgelet voor ecommerce concurrentie hier)
    • Product + Testen
    • Product + Vergelijken
    • Product + Advies
    • Product + WelkeBij dat soort termen heb je meer kans op rendement. Bij vele van bovenstaande combinaties heb je met een fysieke shop een grote troefkaart in handen. Gebruik je boerenverstand bij het zoeken naar keywords, denk na over hoe mensen je business omschrijven.
  • Sluit irrelevante termen uit: Vermijd verspilling van advertentiebudget aan zoektermen die hoogstwaarschijnlijk niet gaan opbrengen. Fysieke winkels lopen het risico om in concurrentie te komen met webshops. Volg daarom de zoektermen van je account op die wijzen op het zoeken naar een webshop. Dingen als ‘shoppen’, ‘bestellen’ en ‘online kopen’ houd je best goed in de gaten. Als ze niet renderen, voeg je ze best toe als negatief zoekwoord.
  • Beperk je target-regio: Laat verafgelegen gebieden links liggen en richt je op een radius rond je winkel. Van waar komen je huidige klanten? Wonen ze in een straal van 20 km? Stel dan in om te adverteren op een straal van 20 km rondom je winkel. Voor mensen die daarbuiten wonen, is de verplaatsing wellicht toch te ver. Bovendien kan je meer bieden op dichterbij gelegen plaatsen.
Google Ads locatietargeting

Kies tot op de kilometer tot waar je wenst te adverteren.

  • Pas je advertentieplanning aan: Laat je advertenties enkel of voornamelijk lopen tijdens je openingsuren. Wanneer mensen effectief de kans hebben om je winkel te bezoeken.
  • Advertentieaanpassers op locatie: Maak je advertenties super relevant aan de hand van advertentieaanpassers. Daarmee laat je de huidige locatie van de zoeker automatisch in de advertentietekst verschijnen. Stel, iemand zoekt vanuit Mechelen op ‘fietsenwinkel’. Dan kan je in de ad het volgende laten verschijnen: ‘Fietsenwinkel Regio Mechelen’.
  • Gebruik locatie-extensies: Koppel je fysieke locatie aan je Google Search Ads. Hiervoor gebruik je jouw Google Mijn Bedrijf pagina. Een locatie-extensie zorgt ervoor dat je advertentie uitgebreid wordt met de adresgegevens van jouw winkel. Slechts één klik is nodig om de routebeschrijving te openen. Zo moedig je mensen aan je fysieke shop te bezoeken.
Google Ads locatie-extensie

De locatie-extensie toont de gebruiker direct het adres van jouw winkel.

  • Focus op on the go searches (mobile): Mensen die mobiel surfen hebben iets meer kans om onderweg te zijn. Het kan daarom interessant zijn om meer te bieden op mobiele opzoekingen. Die mensen zijn letterlijk mobieler en kunnen bovendien direct de GPS op hun smartphone openen. Controleer wel altijd eerst de huidige cijfers vooraleer je effectief zulke bodaanpassing doet.

Is je budget voor Google Ads eerder klein? Geen ramp. Lees onze 5 tips om zoveel mogelijk uit een beperkt Google Ads budget te halen.

2. Slimme campagnes

De geavanceerde modus in Google Ads is voor nieuwe gebruikers zeer overweldigend. De expertmodus kent voor de meeste mensen dan ook een steile leercurve vooraleer je effectief resultaat boekt.

Speciaal voor mensen die geen tijd hebben of geen moeite willen spenderen in het leren kennen en onderhouden van Google Ads, bracht Google de Slimme Campagnes in het leven. Met zulke campagnes zet je snel je eerste voorzichtige stapjes in de wereld van SEA.

Voor mensen die geen tijd en moeite willen steken in het leren kennen en onderhouden van Google Ads, zijn er de Slimme Campagnes.

slimme Google Ads campagnes

Met slimme Google Ads campagnes kan je als complete leek snel en eenvoudig beginnen adverteren.

De setup werd bewust uiterst eenvoudig gehouden. Geef een advertentietekst op en beschrijf de producten en diensten die je winkel aanbiedt en je bent klaar om te gaan.

Het voordeel is dat dit soort ads erg simpel zijn. Het nadeel is dat ze beperkte controle bieden voor de adverteerder. Echt finetunen kan je pas echt in de expertmodus.

3. Lokale campagnes

Lokale campagnes zijn een campagnetype dat specifiek gemaakt is om meer klanten naar je winkel te brengen. Een lokale campagne toont jouw advertentie over het gehele Google Netwerk (Google Search, Maps, YouTube en Display).

Lokale campagnes zijn specifiek gemaakt om meer klanten naar je winkel te brengen.

Advertenties lokale campagnes Google Ads

Advertenties van lokale campagnes worden getoond op Google Search, Maps, YouTube en Display.

Om een lokale campagne te starten heb je eerst en vooral een Google Mijn Bedrijf pagina nodig. Hier zijn we dus weer. (Je kan ook werken met partnerlocaties als je werkt met een netwerk van verdelers.) Naast het hebben van Google Mijn Bedrijf pagina dient je account in aanmerking te komen voor winkelbezoek conversies. Om hiervoor te kwalificeren moet je als adverteerder voldoen aan een aantal vereisten.

Google Ads lokale campagnes opzetten

Lokale campagnes zijn verrassend eenvoudig op te zetten.

Lokale campagnes zijn verrassend eenvoudig. In de setup vraagt Google je je winkellocaties, het budget dat je wil spenderen en de advertentie-items. Aan de hand van die input, gaat Google op basis van machine learning jouw advertentie tonen op plaatsen waar ze het meest relevant zijn. De juiste boodschap aan de juiste persoon op het juiste moment is het uitgangspunt.

Google Ads lokale campagnes doel

Lokale campagnes werken op één objectief namelijk mensen naar je winkel leiden.

Zelf aan de slag met Google Ads?

Zelf starten met Google Search campagnes voor jouw onderneming? Twijfel niet en ga vandaag aan de slag. Een Google Ads account heb je aangemaakt in slechts enkele minuten. Hulp nodig? Laat het ons weten.

Artikel genoteerd door:

Jana Van Gorp

Volg Jana op