Hoe je e-book marketing maximaal omzetten in klanten?

Het publiceren van een e-book is een gekende en populaire tactiek in content marketing om mensen in contact te brengen met jouw merk. Door het aanbieden van een gratis e-book verzamel je waardevolle contacten, leads die je vervolgens kan omzetten in klanten. Want tonnen e-book download conversies behalen is leuk maar e-mailadressen verzamelen alleen brengt niets op. We geven tal van tips om het maximale uit jouw e-book te halen.

Wat is een e-book?

E-books bestaan in allerlei vormen en formaten. Een e-book is een digitaal boek (vaak in PDF-vorm) dat een welbepaald onderwerp in detail behandelt. “Een beetje zoals een gewoon boek dus?” Ja, eigenlijk wel…

Nu, binnen marketing wordt dit soort downloadbare content soms anders gelabeld. Denk maar aan whitepapers, infobrochures, infogidsen, rapporten, inspiratieboeken, etc. Ondanks hun verschillende labels, is hun kerndoel vrijwel altijd hetzelfde, namelijk het verzamelen van verse leads. Als we in dit artikel spreken over een e-book, bedoelen we ook in één klap alle andere gedaantes waarin dat verschijnt.

Waarom een e-book om meer bezoekers aan te trekken?

Engageert mensen

Door expertise te tonen bouw je je geloofwaardigheid op als expert. Zo engageer je mensen om meer van je te weten te komen en je winkel of showroom te bezoeken.

Bouwt awareness

Je bereikt nieuwe potentiële klanten vroeg in de customer journey. Mensen die jou niet kennen, maak je zo bekend met jouw merk.

Verhoogt klantentrouw

Je verhoogt klantretentie. Door je publiek op te leiden in hoe ze jouw producten (nog beter) kunnen gebruiken, geef je een ultieme bonus. Je bent je klant nog beter van dienst en geeft aan dat je bekommerd bent om zijn behoefte/probleem.

Investering met impact op lange termijn

“Ja, maar dat brengt mij niet direct iets op.” is een vaakvoorkomend bezwaar tegen content marketing. Zie het als een investering met return op lange termijn. Waar de impact van een advertentiecampagne stopt als je stopt met betalen, lopen de resultaten content marketing nog tal van jaren verder. Deze investering kan je spreiden over een langere periode. Je content blijft bestaan en blijft vindbaar. Een advertentiebudget van € 1.000 is foetsie eens het gespendeerd is.

Waarover moet ik een e-book maken?

Een eerste stap bij het ontwikkelen van je e-book strategie is het definiëren van het kernonderwerp. Waarover ga je schrijven? Neem iets waar je jouw doelgroep mee helpt, iets wat ze willen lezen. Kies geen onderwerp louter omdat jij daar graag over vertelt.

Is het kennisniveau van je doelpubliek eerder basis? Houd het dan ook eenvoudig. Gebruik gewone mensentaal. Vermijd te veel jargon. Indien je toch vaktermen gebruikt, leg ze dan uit. Is de kennis van je potentiële lezers wél van een hoog niveau? Dan kan je dieper in detail gaan.

Het belangrijkste is dat je waarde biedt aan je lezer. Ok, het is gratis en mensen moeten alleen hun gegevens achterlaten om jouw e-book te ontvangen. Maar gezien het in vele gevallen een eerste contactpunt is met je potentiële klant wil je een sterke eerste indruk maken. Geef ze dus waar voor hun gegevens en maak ze nieuwsgierig naar meer. Anders blijft het gewoon bij die ene download.

search engine journal ebooks

Search Engine Journal heeft tal van e-books om hun publiek meester te maken in SEO.

Vind inspiratie via klanten en zoekgedrag

Voor het bepalen van een sterk onderwerp leg je je oor te luister bij je klanten. Welke vragen stellen zij het vaakst? Met welke problemen hebben zij te maken? Dat is ideaal voer voor een e-book.

Daarnaast is het zoekgedrag van mensen binnen jouw markt enorm relevant om te analyseren. Zo ontdek je waarop mensen in zoekmachines als Google zoeken. Normaal gezien zouden daar gelijklopende zaken moeten terugkomen als in de vragen die je van klanten krijgt. Er zijn tal van (gratis) tools voor het verzamelen van contentideeën. In onderstaande video leg ik kort uit hoe je daar snel mee aan de slag kan.


Start met je basis keyword (= vaak de naam van je product(categorie)). Geef dit in in tools als:

De meeste van deze tools hebben ook een betalende versie. Echter kom je met de gratis versie vaak al een heel eind als het gaat om contentinspiratie vinden.

Content die je doelgroep verwacht

Lever content die je doelgroep verwacht. Gaat het om een e-book voor een interieurbedrijf? Dan zullen je lezers beeldmateriaal verwachten. Alleen praten over meubilair en inrichting is weinig relevant in dat geval.

Groepeer bestaande blogs tot een e-book

Heb je moeite met het schrijven van zo’n lang en lijvig iets? Naast het inhuren van een professionele copywriter is het een optie om te starten met kleinere blogartikelen. Zo werk je gaandeweg naar een uitgebreid e-book. Groepeer al je blogs in een ultieme bundel wanneer je een kritisch aantal artikelen hebt bereikt.

Vul aan en date-up

Niets houd je bovendien tegen om je e-book op termijn uit te breiden of te updaten zodat het nóg beter en vollediger wordt.

Bedenk een flitsende titel

Eens je onderwerp vastligt, kan je beginnen brainstormen over een krachtige titel. Een titel is het eerste en vaak enige stuk dat mensen zullen lezen. Net om die reden is het bedenken van een aantrekkelijke titel super belangrijk voor het slagen van je e-book strategie. Zoek naar iets dat “verkoopt”, iets dat de aandacht van scrollende social media gebruikers pakt.

Je titel moet direct zeggen wat het boek hen zal brengen. Wat ga ik leren of te zien krijgen? Formuleer dit in een sexy titel met eventueel een aanvullende subtitel waarin je je doelgroep aanspreekt. Het is ok om grote verwachtingen te scheppen maar maak die dan ook waar.

Schrijf 20 tot 30 titels neer

Gemakkelijker gezegd dan gedaan, dat beseffen we. Een tip is om voor je e-book een Word-document te openen en zonder veel nadenken 20 tot 30 titels neer te pennen. Schrijf op wat er in jou opkomt, het moment om kritisch te zijn is voor later. Doordat je zoveel verschillende titels schrijft, zet je je brein er toe aan om telkens anders uit de hoek te komen. Zo kom je vaak tot vernieuwende en frisse insteken. En die heb je nodig!

titel schrijven ebook

Ontwerp een cover

Ondanks het feit dat het om een digitaal boek gaat, helpt het om je boek tastbaar te maken. Ontwerp een stijlvolle cover en mock-up die je vervolgens inzet in je marketingcommunicatie om je e-book aan de man te brengen.

E-BOOK

Het Masterplan voor meer volk in je showroom

Digitale en minder digitale marketing tips voor meer bezoekers

Hoe verhoog ik de commerciële waarde van mijn e-book?

Een e-book download is een laagdrempelig eerste instappunt voor jouw potentiële klant. Waar je in deze eerste prille fase nog weinig commercieel overkomt, blijft je e-book wel een marketingfunctie vervullen. Het e-book moet aanleiding geven tot meer. Bouw daarom de nodige commerciële elementen in in en rond je e-book strategie.

Toon je winkel of showroom

Maak het in je e-book duidelijk kenbaar dat je over een winkel of showroom beschikt. Toon je etablissement met foto, openingsuren, adres en redenen om er naar toe te komen. Een andere manier om van je lezer een winkel-/showroombezoeker te maken, is het opnemen van een kortingsbon voor een eerste aankoop. Aan die kortingsbon kan je je lezers tevens herinneren via een automatische opvolgmail.

Voeg call-to-actions toe

Het opnemen van de nodige call-to-actions is dus enorm belangrijk. Je geeft daarmee aan wat het volgende is dat je van je gebruiker verwacht. Nodig ze in het e-book bijvoorbeeld uit voor het maken van een vrijblijvende afspraak. Zulke opvolgstappen in jouw value ladder zijn bovendien ideaal om samen met aanvullende topics te promoten in de lead nurturing mails die je jouw downloaders toestuurt.

Link naar gerelateerde content

Vergeet tevens niet om door te linken naar bestaande andere content op je website. Leg een link wanneer het relevant is. Heb je een blogartikel of ander e-book dat aansluit bij de betreffende alinea? Leg dan zeker een linkje. Je helpt je lezer hiermee en verhoogt de kans dat je lezer betrokken blijft bij jouw merk.

Tip: Voeg de nodige UTM-tags toe aan de links die je legt. Zo zie je naderhand in Analytics hoeveel verkeer je e-book terug naar je website bracht.

Vermeld je producten of diensten

Wees niet bang om af en toe je producten of diensten te vermelden maar doe het subtiel. In een e-book behandel je vaak vragen over het hoe en waarom je iets doet. Wanneer je die aspecten op een overtuigende manier uitlegt, komt een productvermelding veel minder opdringerig en commercieel over. Nee, het wordt bijgevolg natuurlijk en vooral hulpvaardig.

Houd aandacht voor branding

Maak van je e-book een krachtig brandinginstrument. Het moet onmiskenbaar zijn dat dit een e-book van jouw bedrijf is. Vermeld je USP’s, breng je logo veelvuldig in beeld en volg je huisstijl. Ook een subtiele positieve klantengetuigenis helpt om je merk optimaal over te brengen.

Hoe kunnen mensen je e-book aanvragen?

Hoe maak je je e-book nu toegankelijk voor je potentiële klanten? Dat gebeurt in leadgen meestal aan de hand van een webformulier op je website. Je bezoeker vult het formulier in en krijgt vervolgens een downloadlink via mail toegestuurd.

Formulier met enkel essentiële gegevens

Een e-book is laagdrempelig, probeer dat dus ook zo te houden. Vraag enkel gegevens van je aanvragers die echt essentieel zijn om te weten. Want doorgaans is het zo dat hoe meer gegevens je vraagt, hoe lager de kans dat bezoekers je formulier zullen vervolledigen. En in deze fase van de customer funnel wil je zoveel mensen bovenaan in de trechter krijgen, niet mensen afschrikken.

zelfbouwelektro ebook landingspagina

Zelfbouwelektro.be geeft een laagdrempelig downloadformulier met enkel naam en e-mailadres.

Maak het vindbaar op je website

Maak je e-book makkelijk vindbaar op je website. Geef het een prominente plaats op je homepage en neem een verwijzing naar de landingspagina op op vaak bezochte pagina’s. Zo verhoog je de kans op instroom van nieuwe leads via je webpagina’s die op dit moment al heel wat bezoekers verkrijgen.

Maak een onweerstaanbare landingspagina

Het downloadformulier integreer je in een aantrekkelijke landingspagina. Hoe maak je zo’n download pagina nu aantrekkelijk?

  • Geef een sneak peak van de inhoud. Overtuig je bezoekers dat ze waar zullen krijgen voor hun gegevens. Toon bijvoorbeeld enkele opmerkelijke quotes, foto’s of inzichten.
  • Maak het duidelijk waar ze moeten zijn en klikken om je e-book te downloaden. Gebruik opvallende contrastkleuren, heldere formulierlabels en vermijd clutter.
  • Maak je pagina vlot scanbaar. Groepeer de verschillende blokken content visueel om je gebruiker snel wegwijs te maken.
  • Toon je fancy mock-up met cover van je e-book.
drift ebook landingspagina

Drift.com heeft tal van e-books met klaar en duidelijke downloadpagina.

Hoe zorg ik dat mijn e-book gedownload wordt?

Je e-book is klaar en de downloadpagina is operationeel. De volgende stap is zoveel mogelijk mensen ermee laten kennismaken.

  • Zet social media in om je e-book te promoten. Plan een aantal organische posts in om je boek bij je eigen netwerk onder de aandacht te brengen. En gebruik social advertenties om je bereik nog groter te maken.
  • Ook advertenties via Google Search en Display zijn enorm krachtig om snel instroom te krijgen van relevant verkeer.
  • Pitch je e-book bij invloedrijke vakwebsites en bloggers. Misschien zit er wel een linkje in naar jouw landingspagina.
  • Breng je bestaande adressenlijst (met abonnees) via e-mail op de hoogte. Ook voor bestaande klanten kan jouw e-book nuttig zijn.
  • Maak je e-book optimaal vindbaar voor organische zoekmachines zoals Google door het toepassen van de belangrijkste SEO-factoren. Maak bijvoorbeeld kleinere, gerelateerde blogartikeltjes waarin je doorlinkt naar je e-book.
  • Transformeer de inhoud van je e-book in andere contenvormen zoals video’s, webinars, podcasts en printversies. Zo bied je mensen de keuze hoe ze jouw content liefst consumeren.
  • Sluit voor het opmaken van je e-book een samenwerking met een complementaire partner. Resultaat is een groter bereik en draagvlak.

Conclusie, wees creatief met de inzet van je e-book. Het kost heel wat tijd en moeite om iets kwalitatiefs te produceren. Het zou dus eens zo jammer zijn als je niet alle kansen grijpt die zich aandienen. Heb je zelf nog aanvullende tips om je e-book rendement te verhogen? Laat ze ons zeker weten.

Schaamteloze promo voor onze eigen e-books

Ook bij TONC zijn we fan van e-books in onze marketingstrategie. Enkele van onze meest aangevraagde e-books vind je hieronder:

Artikel genoteerd door:

Jef Jacobs

Digitaal strateeg
Volg Jef op