Download gratis onze checklist om je website SEO-matig mee te beoordelen. We zien het als een basis leidraad om te evalueren hoe goed of slecht het gesteld is met o.a. on-site factoren, technische vereisten en gebruiksvriendelijkheid. Zodra je alle factoren voor jezelf beoordeeld hebt, krijg je een samenvattende score van 1 tot 5.
Handig overzicht van de voornaamste SEO ranking factoren
Toelichting over het belang van elke factor, in simpele taal
Excel-bestand omzetbaar naar proper PDF-bestand
Vertaalt je SEO naar een concreet cijfer
Een scoreveld van 1 tot 5 sterren per SEO-factor
Een website is zo’n product dat we waarde willen geven voor de gebruiker. Hier richten we ons op het creëren van een heldere user interface of UI. UI is onderdeel van UX. Duidelijke user interfaces (vb. websites) produceer je door user centric te denken. Hoe kan ik deze zonder nadenken snel wegwijs maken?
Regel 1 in UX design is “Don’t make the user think”. Mensen willen slechts een beperkt gedeelte van hun breins werkgeheugen gebruiken voor het interpreteren van jouw website. Zorg er voor dat deze helder is op zich en intuïtief is in gebruik. Een dronken persoon moet bij wijze van spreken je website probleemloos kunnen hanteren.
Focus op duidelijkheid. Gebruik de woorden die jouw gebruiker hanteert in plaats van fancy benamingen die het navigeren bemoeilijken. Zorg ervoor dat mensen zich in je website herkennen.
Werk een logische websitestructuur uit die steek houdt voor je gebruiker en Google. Geef tevens aan waar een gebruiker zich in de hiërarchie van de website bevindt.
Wees consistent in stijl en gebruikselementen (hoofdingen, kleuren, processen, iconen,…). Hanteer bijvoorbeeld eenzelfde kleur voor klikbare elementen zodat mensen weten waar interactie mogelijk is