Onderwerpregels die je doen klikken. Succesvolle e-mailmarketing met enkele simpele tips.

De meeste mensen scannen ’s morgens hun e-mails op hun smartphone. Daar beslissen ze al welke berichten ze zullen openen of lezen en welke niet. Het enige wat de ontvangers dan al weten over de e-mail is de onderwerpregel en de afzender. Een vertrouwde e-mailafzender is een interessant onderwerp om een andere keer aan te snijden. Hier focussen we op het onderwerp, want dat zijn uiteraard de meest belangrijke woorden van je e-mailbericht.

 

Je kent het wel, je schrijft een nieuwe nieuwsbrief of updatemail naar je subscribers en op het einde verzin je snel nog een onderwerp. Dat is jammer want bijna 70 procent van klanten zal alleen al op basis van het onderwerp beslissen of ze jouw e-mail SPAM vinden of niet. Wat zorgt ervoor dat jouw e-mail niet in de prullenbak belandt? Welke woorden gebruik je het beste, welke vermijd je beter?

We geven je alvast 10 handige tips om je e-mailmarketing te boosten:

 

1. Inhoudelijk

Vertel wat de lezers te wachten staat. De onderwerpregel moet verbonden zijn met de inhoud van de e-mail. Heeft het onderwerp helemaal niets te maken met de content van je bericht, zal de ontvanger zich bedrogen voelen. De volgende keer zal deze dan ook minder snel geneigd zijn jouw e-mail te openen. Sonos deed het je voor met dit goede voorbeeld: ‘Til je sound naar een hoger niveau’.

2. Kort en krachtig

Onderwerpregels van negen woorden of korter lijken beter te werken. Bij een te lang onderwerp zal je ook het risico hebben dat de ontvangers het volledige onderwerp niet kunnen lezen.

3. Maak het persoonlijk

Niets zo erg als een onpersoonlijke e-mail. Wanneer je je niet aangesproken voelt zal je minder snel de neiging hebben om de boodschap te lezen. Je kan daarom al de voornaam verwerken in het onderwerp. Bijvoorbeeld: ‘Tom, ken je deze 9 tips al voor…’’

4. Maak het uitnodigend

Een saai onderwerp nodigt niet uit om de e-mail te openen. Maak het voor de ontvanger onweerstaanbaar om verder te lezen. Dit vraagt natuurlijk een beetje creativiteit. Cup & Leaf probeerde het met ‘Let the Festivi-TEAs begin!’ en Death Wish Coffee met ‘Sun’s out, mugs out’.

5. Maak het dringend

Een e-mailonderwerp kan nog zo goed zijn, als de ontvanger het gevoel heeft het later ook te kunnen lezen, zal hij dat vaak ook (niet) doen. Hoe vaak heb je al gedacht: ‘Dat is misschien interessant, dat lees ik straks/morgen/vanavond’ om dan achteraf nooit meer iets met die e-mail te doen.

Voorbeelden genoeg waarbij je ‘Reageer nu’ of ‘Bestel enkel nu…’ kan gebruiken. We raden wel aan hier voorzichtig en creatief mee om te springen. Het kan ook een nefast effect hebben als je elk e-mailonderwerp op diezelfde manier start. Ontvangers zullen dat snel doorhebben en het bericht zondermeer links laten liggen.

6. Schaarsheid

Wakker de FOMO (Fear Of Missing Out) aan bij de ontvangers. Zet de dringendheid van je e-mailbericht zo nog meer in de verf. ‘De laatste 100 tickets gaan nu de deur uit’ of ‘De soldenperiode loopt morgen af…’. Deze technieken worden veel gebruikt in e-mailmarketing, maar met reden… het werkt! Zorg ervoor dat je hierbij niet té pusherig overkomt. Je riskeert hiermee de spamfolder te triggeren en zo niet bij de klant te geraken. Bloomon experimenteert hier vaker mee: ‘Laatste kans om je bloemen te bestellen voor Pasen’ en ‘Last call voor cupido’.

7. Aanbiedingen

Geef de ontvangers iets terug voor het openen van je e-mail. Dat kan een korting zijn of een klein cadeautje. Vermeld dat in je onderwerpregel en je zal veel meer mensen triggeren om door te klikken. Mooie voorbeelden zijn: ‘Producten van je wishlist zijn nu in aanbieding’, ‘Deze aanbieding is te groot voor het onde…’ en ‘Bespaar geld, gemakkelijk vanuit je zetel’. Ook om de mening te krijgen van een klant is dit een goede methode. Bol.com gebruikt bijvoorbeeld: ‘Jouw mening is 100 Euro waard!’

8. Maak het leuk en gevat

Klanten krijgen e-mails in overvloed. Zorg ervoor dat je eruit springt, zorg voor de ‘Oh leuk’-reactie. Ook hier zal je beroep moeten doen op je creativiteit.
Happy Socks gebruikte bijvoorbeeld: ‘How d’ya like your socks in the morning?’ of wat denk je van ‘SAAALE! Extra 40% Sorry for yelling!’ van Bonobos?

9. Experimenteer en test

Elk woord is van belang in een onderwerpregel. Welke onderwerpen het beste passen bij jouw product, dienst of merk is afhankelijk van verschillende factoren. Daarom is het belangrijk om alles eens te testen en te experimenteren. Zo kan je zien wat werkt en je verdere e-mailflows en berichten hieraan aanpassen. Een A/B-test kan daar een belangrijke rol in spelen. Met deze tests kan je ontdekken hoe kleine verschillen toch de prestaties van een e-mailbericht kunnen beïnvloeden. In een aantal e-mailmarketingplatformen kan je instellen dat de software zelf deze test doet. Na de test zal de winnende variant gekozen worden om naar de rest van je e-maillijst gestuurd te worden.

10. Emoji’s: Yes or No?

Emoji’s in je onderwerpregel kan leiden tot hogere openingsratio’s. Je kan jezelf onderscheiden van je concurrenten of zelfs plaats winnen op mobile. Zorg er wel voor dat ze passen bij je product, een kitty-emoji bij een advocatenkantoor is uit den boze.

Blogartikel

Verras je (potentiële) klant met een KILLER e-mail

  • Waarom is e-mail marketing belangrijk? Hoe leer je je klant kennen? Hoe haal je nieuwe contacten binnen?
Email marketing

Nog enkele kleine tips

    • Werken met een vraag:
      ‘Hoe bereik ik meer klanten in mijn winkel?’
      ‘Hoe maak ik mijn thuiswerkdag efficiënter?’

 

    • Triggeren met self-interest:
      ‘Jouw jaar geanalyseerd. ‘
      ‘Raad eens waar jij vorige week op gezocht hebt?’

 

  • Maak het de klant makkelijk:
    ‘Enkele simpele technieken om…’
    ‘Vier makkelijke stappen richting…’
    ‘Een kleine aanpassing, maar een groot resultaat…’

Hou de volgende keer dat je een e-mail schrijft deze tips zeker in je achterhoofd. Denk er ook aan dat de meeste mensen hun e-mails tegenwoordig op hun smartphone lezen en dat het onderwerp hier ook best rekening mee houdt in lengte en emoji’s.
Stuur je nog geen e-mails? Een goed idee om er nu mee te starten!

Tom project manager

Artikel genoteerd door:

Tom Vansant

Projectmanager
Volg Tom op