Verras je (potentiële) klant met een KILLER e-mail

E-mailmarketing wint de laatste jaren enorm aan impact. Tegenwoordig zetten veel bedrijven e-mailmarketing in om hun klanten op de hoogte te houden van hun activiteiten. Maar de meerderheid van die bedrijven doet dat op een ondoordachte en ineffectieve manier. Zo gebruikt bijvoorbeeld 70 procent van alle merken GEEN personalisatie in hun e-mailmarketing strategies – terwijl resultaten het tegendeel bewijzen.

Consumenten verwachten e-mails met relevante inhoud en een gepersonaliseerde ervaring, zowel online als offline. In de strijd om aandacht van de consument, moeten bedrijven de verwachtingen overtreffen van de klant en zich onderscheiden van de concurrentie. Door het creëren van een 1-op-1 ervaring met de eindklant, kunnen bedrijven dat onderscheid maken.

Wat houdt dat dan precies in? Waar moet je beginnen? Wat is belangrijk? In dit artikel behandelen we:

  • Waarom is e-mail marketing belangrijk?
  • Hoe leer je je klant kennen?
  • Wat zijn jouw klantengroepen?
  • In welke fase bevindt de klant zich?
  • Komen tot de ultieme personalisatie
  • Hoe haal je nieuwe contacten binnen?

 

Belang van e-mailmarketing

E-mailmarketing staat bekend voor de effectiviteit. Bijna nergens creëer je een hogere return voor een lagere kost. Recente onderzoeken bewijzen dat e-mailmarketing één van de meest effectieve manieren is om je eindklant te bereiken. De Return on Investment van e-mailmarketing ligt zelfs hoger dan o.a. SEO en paid search

 

Channel ROI

Grafiek ROI per kanaal

Personalisatie… Hoe dan?

Er zijn vele vormen en niveaus van personalisatie mogelijk. De naam van de ontvanger gebruiken in de onderwerpregel is een begin, maar personalisatie gaat veel verder. Daarnaast kan je e-mails ook personaliseren op niveau van geslacht, locatie, leeftijd en interesses. 

Zo krijgt een koppel man-vrouw dat zich inschrijft op dezelfde nieuwsbrief van een klerenwinkel 2x een compleet andere e-mail. De ene kan meer gericht zijn op de nieuwste promo’s in handtassen en naaldhakken terwijl de andere zich richt op de zomercollectie kostuumschoenen. 

Over het algemeen geldt: hoe beter je je klant kent, hoe beter je hem/haar kan voeden met relevante content. Gepersonaliseerde e-mails hebben tot 6x meer kans op conversies.

Wie – Wat – Waar – Wanneer?

Om nog relevanter te zijn is het belangrijk om te weten waar de mogelijke klant zich bevindt in het aankoopproces. Maar hoe ontdek je dat dan?

De makkelijkste manier hiervoor is om klanten te volgen, wanneer zij jouw website bereiken. Wanneer marketeers weten wanneer een bezoeker naar hun site kwam en wat hij/zij daar gedaan heeft – kunnen ze deze bezoeker met de juiste informatie re-targeten via e-mail. 

Is de klant aan het verkennen? Geef genoeg inspiratie wat er tegenwoordig op de markt is.

Is de klant klaar om te kopen? Spreek dan over prijzen en kortingen.

Een klant volgen kan je doen door een pixel te integreren op je website of e-mail. Op die manier wordt een cookie in de browser van de gebruiker geplaatst waardoor je het online gedrag kan volgen.

Automation zal je in de vervolgstap helpen om naar de juiste klantenprofielen de juiste boodschappen te versturen. Hierbij is het moment van verzenden van de campagne belangrijk: mail je direct, na zeven dagen of na een interactie met een knop in je e-mail? Eén manier om erachter te komen wat voor jou werkt: TESTEN.

Zoals bij alles bij marketing: bied waarde en de klant zal engageren. Sta je niet achter de e-mail die je gaat sturen naar je ontvangers? Stuur hem dan niet.


Klassiekers die altijd werken:

Verjaardag e-mails

We missen je e-mails

Welkom e-mails

Je bent iets vergeten e-mails


 

Neil Patrick Harris Email GIF by bubly

Hoe haal je nu nieuwe contacten binnen?

Geen e-mailcampagne zonder contacten. Zorg voor een goede database, door de klant te overtuigen met een knallende incentive. Een traditioneel voorbeeld is het aanbieden van een e-book. Maar durf zeker outside the inbox te denken.

Eens de consument zich inschrijft – start een oneindige cirkel aan mogelijkheden. Zorg voor de gerichte content, en volg op wat de klant doet nadat hij de e-mail gelezen heeft: waarop heeft hij geklikt, waar klikte hij niet op…

Artikel genoteerd door:

Gert Vennekens

Zaakvoerder
Volg Gert op