Deze 3 dingen zorgen ervoor dat mensen bij jou shoppen

Mensen uit hun kot krijgen is dezer dagen de uitdaging… En toch kan het! Ik geef je 3 taken, niet meer dan dat. Wanneer je deze ter harte neemt, zal het je geen windeieren leggen. Durf en creativiteit zijn hierbij een mooie plus maar zelfs met ’the basics’ maak je al een verschil voor je klanten.

1. Prikkel de zintuigen

De meest bekende vorm van instore prikkeling zijn de proevertjes en dit is in belangrijke mate te danken aan de Colruyt-groep. In deze winkels kon je (pré-corona) nieuwe producten letterlijk ontdekken op een erg toegankelijke manier. Proevertjes vond je gewoon in de winkelrayons gepresenteerd, zonder verkoper erbij. Er was niemand die op je vingers keek en dat geeft een ‘veilig’ gevoel waardoor mensen zich sneller zullen laten verleiden om te proeven (en dus ook sneller zullen kopen). Vandaag kan dat niet meer. Het is dan aan de winkels én de merken om alternatieven te bedenken die vandaag wél nog mensen kunnen prikkelen.

Proeven is de meest bekende en misschien wel de gemakkelijkste vorm om zintuigen te beroeren, maar het is zeker niet de enige optie. Denk hierbij aan winkels waar een bepaalde geur doorheen de winkel terugkomt zoals bij Hollister. Deze keten is erin geslaagd om van geur één van de voornaamste kenmerken van hun merk van te maken. Over heel de wereld ruikt elke Hollister-winkel exact hetzelfde. Sinds enige tijd stellen ze hun geur zelfs ter beschikking als parfum. Frozen GIF Smelling

Zo zijn er eigenlijk wel tal initiatieven te noemen die bewust of onbewust de perceptie van jouw bezoekers kunnen beïnvloeden. Denk zeker eens na over hoe jij de zintuigen van klanten kan prikkelen tijdens een bezoek aan jouw winkel: het spelen van bepaalde muziek, eye catchers in het interieur, verschillende texturen ergens in verwerken,… Durf hierbij ook buiten de lijntjes kleuren om onderscheidend te zijn tegenover jouw concurrenten en maak een bezoek aan jouw zaak spannend en memorabel.

2. Houd rekening met je doelgroep

Leef je in jouw doelgroep in en denk na over hoe jouw oplossingen hen kunnen ontzorgen of inspireren op bepaalde gebieden. Hebben jouw klanten vaak kinderen? Geef deze kinderen dan ook letterlijk een ruimte in de winkel. Een leuke speelhoek, al dan niet met een toezichter maakt het zoveel gemakkelijker voor ouders om zich te concentreren tijdens hun aankoop. Torfs doet dit echt schitterend. Een leuke omgeving voor kinderen zorgt voor ontspannen ouders en daar pluk jij vruchten van.
Speelhoek Torfs Spenderen mensen best lange tijd in jouw winkel of showroom? Denk hierbij aan het opmaken van een badkamerplan of iets dergelijks – zorg er dan ook voor dat er ruimte voorzien is waar ouders hun kind kunnen verversen of voeden. Is jouw doelpubliek eerder ouder en misschien niet altijd even goed te been? Zorg dan dat in de winkel de gangen breed genoeg zijn voor rolstoelen en vermijd trapjes. Daarnaast is het slim om letterlijk niet teveel kleine lettertjes te gebruiken in de winkelcommunicatie maar ervoor te zorgen dat ook voor hen alles prima leesbaar is. Old lady readingHet klinkt misschien banaal maar door op deze manier na te denken over jouw doelgroep, krijg je inzichten in hoe jij ervoor kan zorgen dat jouw winkelpand aansluit bij hun leefwereld en hun noden.

3. Beloon trouwe klanten

We vereenzelvigen ons allemaal met de plaatsen waar we onze aankopen – groot of klein- doen. Mensen voelen zich nu eenmaal graag deel van een groep, ook wanneer dat over een bepaald merk of winkel gaat. Zo gaat de ene graag en vaak winkelen in Delhaize terwijl iemand anders zweert bij Lidl of Albert Heijn. Achterhaal de reden waarom jouw trouwste klanten jouw zaak verkiezen boven jouw concullega’s en speel hier slim op in. Zo kan je bepaalde acties opzetten die perfect aansluiten bij jouw doelpubliek. Een mooi voorbeeld hiervan is Albert Heijn. Deze keten is gekend om het oppikken van foodtrends en vaak kan je daar als eerste een ‘hippe’ aankoop doen. Elke zomer zetten zij een spaaractie op om een Albert Heijn Zomer Box bij elkaar te sparen.XL Zomer Box AHDeze box heeft niet alleen een waarde van 25€ maar hij is ook nog eens een feestje om uit te pakken. De doos is clever opgemaakt, past helemaal bij de winkel en is volledig gevuld met allerlei nieuwe producten. Zo geeft deze winkel zijn klanten alweer de kans om iets nieuws te ontdekken en dat sluit naadloos aan bij hun doelpubliek. Deze boxen vliegen de deur uit. Dat betekent dus ook dat er veel ‘gespaard’ wordt en dus ook dat er veel verkocht wordt. Een spaaractie kan dan ‘old school’ lijken, onderschat de kracht ervan niet. Zo worden ambassadeurs gebouwd, you keep’em coming back for more.

Dus… Aan de slag!

Bekijk je zaak even met een objectieve bril. Hoeveel van bovenstaande pas jij vandaag al toe? En de zaken die je al toepast, kan je hier eventueel nog verder in gaan? Durf te experimenteren! Vaak leidt durf tot een onderscheidend vermogen en is dat nu niet iets waar veel klanten naar op zoek zijn? Durf het aan om uit de grijze zone te stappen, geef je onderneming een duidelijke identiteit en wees er trots op. Wedden dat de mensen de weg naar jouw zaak sneller zullen vinden?

Artikel genoteerd door:

Charlotte Cools

Bestuurder en oprichter
Volg Charlotte op