Google Mijn Bedrijf of My Business is zowat hét belangrijkste element van lokale SEO. Het zou dom zijn om het bedrijvenplatform van ’s werelds populairste zoekmachine links te laten liggen. Het is volledig gratis! Hebben we je overtuigd? Top! Ontdek hoe je het maximale uit Google Mijn Bedrijf haalt en de lokale vindbaarheid van je winkel verhoogt.
Surf naar Google Mijn Bedrijf en maak of claim om te beginnen jouw bedrijfspagina (mocht je dat nog niet gedaan hebben). Ja, we bedoelen echt ‘Nu meteen’. We wachten wel even… Het is verbazend hoeveel bedrijven hun My Business listing nog niet geclaimd hebben.
Bron: GoGulf
Naast extra zichtbaarheid, controle en inzage is Google Mijn Bedrijf gewoonweg heel handig voor potentiële bezoekers. Als ze de naam van jouw winkel opzoeken krijgen ze een overzichtelijke fiche te zien met daarop dé belangrijkste gegevens van jouw winkel. Contact opnemen of een routebeschrijving krijgen was nog nooit zo eenvoudig.
Je bedrijf staat op Google My Business? Heel goed. Maak nu werk van het vervolledigen van je profiel. Hoe vollediger je profiel, hoe groter de kans dat je in Google getoond zal worden.
Geef je bedrijfsnaam op zoals mensen die kennen. BVBA, NV of dergelijke hoef je er niet bij te plaatsen. Stop er ook geen extra zoekwoorden in, daar zijn andere plaatsen voor.
Kies een primaire categorie en vul aan met extra categorieën. Kies zaken die passen bij je bedrijf. Hoe meer passende categorieën je toevoegt, hoe groter de kans dat je op generische zoektermen zoals bijvoorbeeld ‘meubelwinkel’ gevonden zal worden.
Tip: Kijk bij je concurrenten welke categorieën zij gebruiken. Misschien passen die ook wel bij jouw winkel?
Geef het adres dat mensen effectief kunnen bezoeken. Check ook even of de markering (het pinnetje) op de juiste plaats staat. Je kan dit verplaatsen als dit niet het geval is.
Wanneer kunnen mensen in je filiaal terecht? Zorg dat je openingsuren kloppen en up-to-date zijn. Sluit je winkel met de feestdagen of nemen jullie vakantie? Voeg afwijkende openingstijden toe zodat mensen niet teleurgesteld voor een gesloten deur staan.
Voeg een primair telefoonnummer toe. Gebruik best een vaste lijn, dat straalt vertrouwen uit. Bij de extra telefoonnummers kan je andere nummers kwijt.
Geef de URL in van de homepagina van je website. Om in Google Analytics op te volgen hoeveel mensen van hieruit doorklikken naar je website kan je de link voorzien van UTM-trackingparameters.
Plak die als volgt achteraan de URL: https://www.jouwwebsite.be/?utm_medium=organic&utm_source=google-my-business-listing&utm_campaign=GMB
Voor bedrijven die nog geen website hebben, biedt Google zelfs de mogelijkheid eentje automatisch te laten maken op basis van je gegevens in Google Mijn Bedrijf.
Geef hier de contactpagina van je website op. Doorgaans is dat de pagina waarop een contactformulier te vinden is. Dit is een cruciale pagina van je website. Ook hier kan je de UTM-parameters van hierboven toevoegen.
Een relatief nieuwe optie is het toevoegen van producten. Geef hier een overzicht van je belangrijkste producten/productcategorieën. Het interessante is dat je hier per product ook links kan toevoegen.
Services is een gelijkaardige feature als producten. Door services aan te vullen geef je extra duiding aan de categorie van je bedrijfsprofiel. Geef diensten op die je onderneming al dan niet tegen betaling uitvoert. Bij een kledingwinkel kan dit bijvoorbeeld stijladvies en retoucheren zijn.
Beschrijf je onderneming in maximum 750 tekens. Dat is niet geweldig lang dus kom direct to-the-point. Vertel wat je verkoopt en aan wie. Hier kan je belangrijke zoektermen kwijt waarop jij met je bedrijf gevonden wil worden. Maar overdrijf hier niet in! Overdaad schaadt.
Wees commercieel maar overdrijf ook hier niet. Dit is geen plaats voor het delen van promo’s en dergelijke. Maak een beschrijving die lange tijd kan blijven bestaan.
Bij kenmerken voeg je op een snelle manier elementen toe met betrekking tot diverse factoren van je bedrijf. Je geeft hiermee snel antwoord op praktische vragen van klanten. Bijvoorbeeld: info over de betaalmethoden, rolstoeltoegankelijkheid, parkeergelegenheid, voorzieningen zoals wifi, …
Een absoluut cruciaal element voor je profiel zijn foto’s. Bedrijfspagina’s met foto’s krijgen 42% meer routebeschrijving klikken en 35% meer doorklikken naar hun website dan profielen zonder foto’s.
Gebruik hiervoor echte, authentieke foto’s van:
Kortom, alles wat je bedrijf visueel samenvat en aantrekkelijk maakt voor potentiële klanten én niet te vergeten potentiële werknemers. Kies een inspirerende omslagfoto en klaar is Kees!
Je kan zelfs video’s of 360° weergaves toevoegen om je Google Mijn Bedrijf pagina helemaal tiptop te maken.
Interactie met je Google bedrijfspagina is voor Google een belangrijke indicator van populariteit. Hoe meer mensen interageren met je listing (= klikken naar website, routebeschrijving klikken, foto’s bekijken, …), hoe groter de kans om gevonden te worden.
Ook voor jouw website is interactie bovendien een belangrijke ranking factor.
Een compleet en aantrekkelijk profiel is hét vertrekpunt voor het verhogen van interactie op je Mijn Bedrijf pagina. Volg je pagina op, beantwoord de vragen die gebruikers stellen.
Maak gebruik van de Posts-functionaliteit. Hiermee houd je (potentiële) klanten op de hoogte van je laatste nieuwtjes. Deel promoties, evenementen, producten, nieuwsberichten, … Laat zien dat je bedrijf leeft.
Volgens Moz.com zijn reviews de meest invloedrijke ranking factor binnen de lokale zoekopdrachten in Google. We kunnen het dus niet genoeg benadrukken: vraag klanten actief om een beoordeling te schrijven!
Verwerk de link naar je Google Mijn Bedrijf pagina bijvoorbeeld in standaard e-mailtemplates die je naar alle klanten stuurt. Bijvoorbeeld in de orderbevestiging. De juist link kan je in je profiel makkelijk ophalen (zie afbeelding hieronder).
Wees niet bang van slechte reviews. Zelfs het beste bedrijf ter wereld krijgt af en toe een slechte beoordeling. Zolang de goede reviews, de slechte reviews overtreffen is er absoluut geen issue.
Ga in dialoog met klanten die een slechte review postten. Vermijd discussies en probeer op een constructieve manier tot een oplossing te komen. Misschien zet je die persoon alsnog om in een tevreden klant. Zo creëer je ambassadeurs.
Antwoorden op beoordelingen, goed of slecht, is sowieso een goed idee. Andere gebruikers zien die repliek namelijk ook. Mensen zien zo dat je begaan bent met je klanten. Dat wekt vertrouwen!