Uit ervaring weet ik dat (helaas) niet elke ondernemer een logo belangrijk vindt. Het argument van de ‘non-believer’ is simpel en vaak hetzelfde: Zolang ik goede producten of diensten oplever, zal ik business blijven hebben. En hoewel ik voor hen hoop dat ze gelijk hebben, vrees ik toch dat het vandaag niet voldoende is om ‘gewoon je job te doen’ en op die manier genoeg nieuwe klanten aan te trekken. Een logo heeft wel degelijk een functie in jouw (merk)verhaal. Deze functie en de 5 kenmerken van een sterk logo geef ik graag met je mee in dit artikel.
Wat is het nut van een logo eigenlijk? Het is belangrijk dat we daar toch even bij stilstaan. In deze tijden krijgen mensen ongelooflijk veel informatie en reclame te verwerken, elke dag opnieuw. Het is dus belangrijk om een manier te vinden om jezelf te onderscheiden en om op te vallen in de meute. Een logo kan een grote bijdrage leveren aan dat broodnodig onderscheidend vermogen, zeker in combinatie met een consistente en passende huisstijl.
Het logo is de ultieme bouwsteen van een degelijke huisstijl. Je weet wel, zo eentje die blijft plakken in het geheugen mede dankzij de visuele eenheid en rust dat een merk over zich heeft. Ik durf dus oprecht te stellen dat het hebben van een sterk logo een belangrijk onderdeel is in het uitbouwen van een succesvol (merk)verhaal.
Nu ik je het nut van een goed logo heb aangetoond, geef ik je enkele richtlijnen mee die bijdragen tot een sterk en onderscheidend logo. Dan kan je meteen de check doen om te kijken of jouw logo de test doorstaat.
Zoals eerder gezegd is een logo een manier om jezelf te onderscheiden van je concullega’s, maar het is ook gewoon een manier om je plaats te claimen in de wereld. Een logo dat in alle eenvoud aandacht kan trekken, dat is de natte droom van elke logo- ontwerper. Te vaak willen mensen teveel ‘lagen’ in een logo stoppen, waardoor het logo erg complex en vermoeiend wordt om op te nemen.
Houd het simpel, dat is echt een belangrijke vuistregel. Hoe gecompliceerder, hoe moeilijker men het kan onthouden en hoe moeilijker men het een volgende keer zal herkennen en herinneren. We bekijken even de top 20 van de meest herkenbare logo’s wereldwijd. Je zal zien dat deze logo’s allemaal erg eenvoudig en toegankelijk zijn. Dat is uiteraard geen toeval.
Een beeldmerk? Ja een beeldmerk. Eigenlijk kan je dat zien als een visuele toevoeging bij de naam van je onderneming. Die zorgt ervoor dat je logo meer in het oog springt en / of duidelijkheid geeft over het werkterrein waarin jij als ondernemer actief bent. Ik geef enkele voorbeelden.
In Vlaanderen zijn er nogal wat familiebedrijven die de achternaam als bedrijfsnaam vastleggen. Maar die naam op zich zegt natuurlijk weinig. Je kiest ‘Janssens’ als bedrijfsnaam, dan weet niemand echt wat je doet. Door het toevoegen van een beeld in je logo, kan je dat duiden. Stel dat het gaat om een bakker, kan dat iets met brood zijn, wanneer dat gaat om een tegelwinkel, kan dat iets met tegels zijn,… Er zijn zo honderden voorbeelden te geven, maar je snapt wel waar ik naartoe wil.
Dat betekent echter niet dat deze regel enkel voor de kleinere of familiebedrijven geldt, integendeel. Ook de multinationals maken dankbaar gebruik van een beeld in hun logo. Denk maar aan YouTube, waarbij de naam vergezeld wordt door de grote (ondertussen iconische) Play knop die dit medium typeert. Er zijn ontzettend veel voorbeelden te vinden van merken die werken met een woord- en een beeldmerk, ook wanneer het beeld op zich de sector niet verduidelijkt, kan het toch bijdragen tot de uitstraling en het karakter van het merk.
Een logo moet altijd overeind blijven, hoe groot of hoe klein het ook gebruikt wordt. Dit is iets wat vaak vergeten wordt door ondernemers, maar ook door grafische ontwerpers. Vooraleer je een logo goedkeurt, is het van belang om het in een aantal toepassingen te testen. Blijft alles leesbaar? Hebben we een alternatief voor wanneer het niet langer leesbaar is? Hoe lossen we dat dan op? Komen de kleuren in alle formaten nog mooi tot uiting? Dit zijn allemaal zaken die je vooraf perfect kan testen om problemen na het vastleggen van het logo te voorkomen.
Ook hier kan bovengenoemd beeldmerk een grote rol spelen. Wanneer je een beeldmerk in je logo verwerkt, heb je meer speelruimte in de schaalbaarheid. Ik geef enkele voorbeelden hieronder. Elk van deze merken behoudt de herkenbaarheid van het logo op elke grootte. Dat is ontzettend sterk en handig om in te zetten in allerhande communicatie.
Het is goed om een aantal verschillende (kleuren) versies van je logo te hebben. Op die manier zorg je ervoor dat je in alle omstandigheden een logo hebt dat overeind blijft, ongeacht de achtergrond waar het tegen belandt. Vaak hebben bedrijven een zwart-wit versie van hun logo, maar je kan ook een stapje verder gaan. Hieronder geef ik het voorbeeld van Atelier Louis, één van onze klanten. Je ziet dat we verschillende kleurenversies van het logo hebben ontworpen. We boeten nergens in aan herkenbaarheid, want het logo blijft eigenlijk hetzelfde. Alleen is het multi-inzetbaar, wat het erg dankbaar maakt in gebruik.
Nog een kleine tip rond de multi-inzetbaarheid. Wanneer je kiest voor verschillende kleurvarianten van je logo, is het de bedoeling dat deze kleuren vertegenwoordigd zijn in je huisstijl. Leg een aantal kleuren vast die je consistent inzet in je communicatie. Een consistent kleurenpalet boost je herkenbaarheid én geeft je meer mogelijkheden in visualisaties.
Een logo is vaak het eerste wat mensen van je onderneming te zien krijgen. Probeer er dan ook wat persoonlijkheid in te steken en liefst eentje die past bij jouw onderneming. Het heeft geen zin om een erg speels logo te gebruiken wanneer je geen speels bedrijf bent. Net zoals een erg zakelijk logo ook niet zal werken als het allemaal fun and games is op de werkvloer. De uitstraling van je logo bepaalt voor een groot deel welke doelgroep zich aangesproken voelt, wiens aandacht je trekt. Definieer dus eerst de doelgroep en brief je grafisch ontwerper hierover. Zo verhoog je de kans op een instant connectie met potentiële klanten. Het is niet voor niets dat logo’s van speelgoedmerken vaak erg speels zijn. Ze spelen in op de leefwereld van kinderen en zijn er vooral op gericht om hun aandacht te trekken. De kinderen zorgen er op hun beurt wel voor dat de ouders het bestaan van het betreffende speelgoed te weten komen.
Deze 5 richtlijnen kunnen jou helpen om zelf de check te doen of jouw bestaand logo vandaag sterk genoeg is of kan je helpen om een degelijke briefing op te stellen voor een grafisch ontwerper. Of iemand een logo echt ‘mooi’ vindt, blijft uiteraard een erg subjectief gegeven. Logisch want smaken verschillen nu eenmaal en dat is oké. Zorg dat je vooral zelf als ondernemer een goed gevoel hebt bij het logo dat je kiest.
Wees je er wel van bewust dat tijden veranderen. Het is niet zo dat een logo gelanceerd wordt, aan bovenstaande richtlijnen voldoet en dan tot het einde der tijden gebruikt kan worden. Het is goed om elke 5 à 10 jaar even naar je logo te (laten) kijken. Een objectieve blik die kan kaderen of het logo nog relevant is in de huidige tijden. Vaak is een kleine bijwerking voldoende om het logo terug te doen passen in de wereld van vandaag en morgen. Denk dus zeker niet dat je elke 10 jaar je logo volledig moet heruitvinden. Wanneer je bent gestart van een goede basis, is de kans groot dat het idee van het logo generaties lang overeind blijft.