Voldoet jouw website aan de intenties van je bezoeker? En hoe wordt hij ervaren? Wij geven concrete aanbevelingen om jouw website gebruiksvriendelijk en helder te maken.
We starten met een grondige UX audit van jouw website. We behandelen de voornaamste pijnpunten en kansen op basis van de hierboven genoemde aspecten.
Vervolgens reiken we concrete voorstellen uit om je website te verbeteren. Alle aanbevelingen worden met harde argumenten gestaafd en waar nodig geïllustreerd met wireframes tot sprekende designs.
Nee, wij bijten niet. Enkel in onze projecten 😉
UX staat voor User Experience en gaat over hoe een gebruiker een product, interface en in ons geval vaak een website ervaart. In UX design focussen we ons op de gebruiker of user en hoe we met een website diens behoefte op een efficiënte manier kunnen volbrengen.
Een doeltreffende website is direct inzichtelijk en eenvoudig in gebruik. Bezoekers vinden er zonder veel denkwerk wat ze zoeken. UX is een vitaal element in sterke online marketing. Eens bezoekers op je website belanden, wil je natuurlijk dat de website hen van dienst kan zijn. Door in te zetten op UX maximaliseren we het rendement van al jouw marketinginspanningen.
Een website moet waardevol en relevant zijn voor een gebruiker. Hier richten we ons op het creëren van een heldere user interface of UI. UI is onderdeel van UX. Duidelijke user interfaces (vb. websites) produceer je door user centric te denken. Hoe kan ik deze bezoekers zonder nadenken snel wegwijs maken?
Regel 1 in UX design is “Don’t make the user think”. Mensen willen slechts een beperkt deel van hun werkgeheugen inzetten voor het gebruiken van jouw website. Zorg ervoor dat deze helder is en intuïtief is in gebruik. Een dronken persoon zou, bij wijze van spreken, je website probleemloos moeten kunnen hanteren.
Maak gebruik van conventies. Gebruikers spenderen meer tijd op andere websites dan op die van jou. Daardoor verwachten ze dat jouw website op een gelijkaardige manier werkt als die van de anderen. Zorg dat je zoveel mogelijk voldoet aan die verwachtingen.
Focus op duidelijkheid. Gebruik de woorden die jouw gebruiker hanteert in plaats van fancy benamingen die het navigeren bemoeilijken. Zorg ervoor dat mensen zich in je website herkennen.
Werk een logische websitestructuur uit die steek houdt voor je gebruiker en Google. Geef tevens aan waar een gebruiker zich in de hiërarchie van de website bevindt.
Wees consistent in stijl en gebruikselementen (hoofdingen, kleuren, processen, iconen, …). Hanteer bijvoorbeeld eenzelfde kleur voor klikbare elementen zodat mensen weten waar interactie mogelijk is.
Maak de inhoud makkelijk te behappen. Zorg voor scanbare pagina’s in plaats van massieve brokken tekst. Giet deze in een duidelijke lay-out, hiërarchie en samenhang. Maak het leven van je gebruiker gemakkelijker!
Elke website heeft een doel. Geef aan je gebruiker aan wat dit ultieme doel is. Zorg ervoor dat het volbrengen van dit doel waarde heeft voor je onderneming. Denk bijvoorbeeld aan contact opnemen of het bestellen van een product. Die Call-To–Actions of CTA’s moeten uit de pagina spatten.
Vergeet tot slot de mobiele ervaring niet! Zorg ervoor dat gebruikers dezelfde gestroomlijnde ervaring krijgen op de mobiele versie van je website. Denk bijvoorbeeld aan de duimgrootte van je gebruiker. Zorg dat klikbare elementen groot genoeg zijn.
DATAGEDREVEN GROEIPLAN
Het geheel is groter dan de som van de delen. Ook bij marketing.
Alle kanalen op een juiste manier inzetten in een samenhangende strategie, zo behaal je resultaten.
Digitale en minder digitale marketing tips voor meer bezoekers