Hidrodoe
Gastvrijheidstraining

Meer info
1

De uitdaging

Waterbelevingscentrum Hidrodoe in Herentals schakelde TONC in om een gastvrijheidstraining voor haar medewerkers te organiseren.  

Als belevingscentrum is het cruciaal om klanten gastvrij te ontvangen, ook al komt echte gastvrijheid uit het hart. 

Hidrodoe streeft naar gastblijheid, de overtreffende trap van gastvrijheid, waarbij klanten authentiek en hartelijk ontvangen worden, zodat ze er automatisch blij van worden.  

Om hier verdere stappen in te zetten, besloot Hilde De Laet, manager van Hidrodoe, een training te geven. 

2

Onze aanpak

Door de customer journey uit te tekenen, kan het team drempels identificeren en wegwerken. Regelmatig houden ze ‘mystery visits’ en jaarlijks brengt elke medewerker een bezoek aan een andere attractie of museum.  

Als manager hecht Hilde veel belang aan haar voorbeeldrol. Wanneer er een papiertje op de grond ligt of de toiletten vuil zijn, onderneemt ze actie. Medewerkers wordt ook geleerd om vooruit te denken. Regent het, dan leggen medewerkers handdoekjes klaar. Bij warm weer voorziet men een glas fris kraanwater.

Ook taal speelt een belangrijke rol bij gastvrijheid: het gaat dan niet enkel over standaardzinnetjes, maar over oprechte woorden, luchtigheid en humor in de communicatie. 

Tenslotte gaat gastvrijheid ook over inclusiviteit. Hidrodoe zet hoog in op toegankelijkheid. Ook worden in de tentoonstelling leesbrilletjes voorzien, geluiddempende hoofdtelefoons, enz.  

3

Het resultaat

De online reviews, tevredenheidsenquêtes en spontane lovende reacties tonen aan dat Hidrodoe aardig op weg is om de beoogde ambities waar te maken. ‘Als we elke dag 1% vooruitgang boeken, leggen we na verloop van tijd een gigantische afstand af’, aldus Hilde De Laet. 

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Laat ons eens afspreken. Samen komen we er vast uit.

Nee, wij bijten niet. Enkel in onze projecten 😉