Wat doet inbound marketing precies? Inbound marketing maakt van vreemden vrienden. Die vrienden worden klanten en uiteindelijk ambassadeurs en evangelisten. Zo eenvoudig is het. Het enige wat je hoeft te doen is het vertrouwen van die vreemden te winnen. Dat doe je gemakkelijk via inbound marketing. Je kan hen bijvoorbeeld waardevolle zaken aanbieden die ze gratis kunnen downloaden, zoals een interessant e-book. Volgt daar een prijsaanvraag uit, dan bezorg je hen een iets lagere prijsofferte. Wordt die aanvrager een klant, dan bewijs je hem welke kwaliteit je in huis hebt. Eens je dat bewezen hebt, is het niet zo moeilijk om geleidelijk aan je prijs te verhogen. Dat alles vloeit voort uit die ene gratis freebie.
Heb je er al eens aan gedacht om naast je A-business ook een B-business uit te bouwen? Richt je je enkel op je A-business, dan kan je namelijk alleen in zee gaan met klanten die het budget hebben voor je hogere prijsofferte. Op die manier laat je echter een deel van de markt liggen. Zolang dat een doelbewuste keuze is, hoeft dat geen enkel probleem te zijn. Strategisch kan je ervoor kiezen om ook met een lager B-businessmodel te werken. In dat geval werk je een beperkter aanbod uit voor een lager budget. Noem het gerust een proevertje. Wellicht slaag je erin om met dit lagere budgetpakket nieuwe klanten binnen te halen. Vervolgens laat je die klanten groeien en breng je ze naar een steeds hoger niveau. Geleidelijk evolueren ze van het B- naar het A-pakket. Zolang je kwaliteit biedt mag je er zeker van zijn dat deze aanpak werkt. Want door jouw inspanningen groeit de business van de klant en neemt ook zijn vertrouwen in jou toe. Meer is niet nodig om de bal aan het rollen te krijgen.
We keren even terug naar inbound marketing en het aanbieden van freebies. Stel: je stelt gratis een interessant e-book ter beschikking op je website. Een bezoeker gaat dat downloaden en laat eenmalig zijn gegevens achter. Een week later ontvangt hij, als bij wonder, een vlogbericht over precies hetzelfde onderwerp. Je communiceert dus met een persoon over een onderwerp waarin hij geïnteresseerd is. Stilletjes aan evolueert die persoon van een vreemde naar een bekende. De kassa is in zicht. Het vertrouwen groeit, hij wordt klant, evangelist en uiteindelijk ambassadeur.
Inbound marketing houdt in dat je de klanten naar jou lokt in plaats van dat je ze zelf gaat zoeken en pusht om klant te worden. Door het leveren van interessante content en freebies maak je ze gaandeweg warmer en warmer voor jouw product, bedrijf of persoon, zodat ze uiteindelijk koopklaar zijn.