Podcast

Breng je verhaal auditief

Vermoedelijk heb je al wel eens een podcast beluisterd, tijdens het joggen of in de auto. Maar wist je dat podcasts ook aan populariteit winnen bij bedrijven? Met een podcast krijg je als bedrijf de kans om je verhaal auditief te brengen, wat meteen een mooie aanvulling betekent voor je content marketing.

Wat is een podcast?

Podcast is een samentrekking van ‘iPod’ en ‘broadcast’. iPod is het populaire toestelletje van Apple om digitale geluidsfragmenten af te spelen, terwijl ‘broadcast’ verwijst naar een uitzending. Een podcast is dus een digitaal geluidsfragment dat ter beschikking wordt gesteld op het internet.

Andere verwante termen zijn ‘online radio’ of ‘radio on demand’. De technologie van podcasting bestaat al meerdere jaren. Met de opkomst van smartphone en tablet, zit ook ‘radio on demand’ sterk in de lift. Het is de perfecte manier om overal en wanneer je maar wilt je gewenste muziek of een radioprogramma te beluisteren.

Wat zijn de voordelen van podcasts?

De voordelen van podcasts voor je online marketing zijn groot. Je belandt als het ware rechtstreeks tussen de oren van je doelgroep. Mensen kunnen jouw audiofragment beluisteren waar en wanneer ze maar willen.

Een vertelstem leent zich perfect voor het overdragen van kennis. Daarnaast bieden podcasts heel wat mogelijkheden voor entertainment en humor.

Je kan over alles een podcast maken, als het maar in de interessesfeer van je (potentiële) klanten zit én een link heeft met je bedrijfsactiviteiten.

Mogelijkheden voor content marketing?

De mogelijkheden van een podcast voor je online marketing zijn vrijwel eindeloos . Content marketing gaat over het online verspreiden van interessante informatie voor jouw doelpubliek. Je profileert je als expert ter zake en bouwt zo een vertrouwensrelatie op met bestaande en potentiële klanten.

Eerder luisteren dan lezen

In vele gevallen gebeurt content marketing aan de hand van teksten. Denk bijvoorbeeld maar aan een blogbericht waarin je tips of adviezen geeft over een specifiek onderwerp. Dezelfde informatie kan perfect verteld worden in een podcast, bijvoorbeeld via een interview of iemand die vertelt. Jij bereikt met jouw ‘uitzending’ een doelpubliek dat minder graag leest, maar eerder luistert. Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeur.

Waar je podcast verspreiden?

Na het opnemen van je podcast moet je deze uiteraard nog online verspreiden. Dit kan allereerst op je eigen blog, als aanvulling bij het geschreven blogartikel. Daarnaast kan je het geluidsfragment publiceren op iTunes of sociale media zoals Soundcloud.

Een podcast opnemen voor jouw bedrijf? Contacteer ons.