De bedenkers van de webshop Camping Cocooning waren op zoek naar een manier om hun uniek en origineel aanbod ook tastbaar te maken in een winkelconcept. Hoewel de webshop succesvol is, voelden ze dat klanten bepaalde producten zoals daktenten en shelters graag wilden zien en voelen alvorens ze aan te kopen. Ook zagen ze een fysieke winkel als uitbreiding van hun potentieel. Toen een geschikt pand in Beerse op hun weg kwam, grepen ze de kans om hun droom waar te maken.
De zaakvoerders wilden dat hun originele aanpak en assortiment ook vertaald werd in de fysieke winkel. Het mocht niet de zoveelste kampeerwinkel worden, maar ze wilden hun unieke uitstraling ook in het winkelconcept laten zien.
In hun visie konden ze het verschil ook maken met hun kennis en advies. Klanten gastvrij en persoonlijk ontvangen maakt daar een essentieel onderdeel van uit.
Met die vragen kwam de klant bij TONC terecht.
Eerst en vooral gingen we op zoek naar de elementen die de aanpak van de klant uniek en onderscheidend konden maken t.o.v. hun concullega’s. We namen het productassortiment van de website onder de loep en bekeken samen wat en hoe we dit zouden presenteren in de winkel.
Vervolgens onderzochten we hoe we het aangekochte pand de juiste inkleding konden geven, die aansloot bij de visie van de klant. Om het winkelconcept te bepalen, ontwikkelden we een vlekkenplan waarbij de plaats van de verschillende winkelfuncties (onthaal, adviesruimte, producten,…) werd vastgelegd. Hierbij bekeken we hoe we beleving en een kampeergevoel konden vertalen in de winkelinrichting, bv. door een eethoekje en andere typische ‘camping’ settings op te nemen in het concept.
Tenslotte namen we ook de bestaande huisstijl vast om van hieruit een gelaagde communicatie te ontwikkelen voor de winkel: dit omvat o.a. hoe de merkidentiteit er binnen en buiten de winkel moet uitzien. Ook de winkelsignalisatie en productcommunicatie maakten deel uit van deze oefening.
Op vraag van de klant organiseerden we een gastvrijheidstraining voor de medewerkers, met als doel om meer oprechte persoonlijke aandacht te kunnen geven aan de klanten, en op deze manier de unieke aanpak te versterken.