Concrete en meetbare tactieken om websitebezoekers naar jouw fysieke winkel te leiden

Als je vandaag de dag geen website hebt, besta je eigenlijk niet. Je website vormt het centrum van al je on- en offline marketingacties. Het is hét middel om te peilen naar het succes van je merk en winkel. Als ondernemer met fysieke winkel of toonzaal heeft jouw website één kerndoel namelijk bezoekers aanmoedigen om naar de winkel te komen. We geven graag enkele eenvoudige zaken die je moet doen om die online bezoekers om te zetten in echte mensen van vlees en bloed.

Maak de stap van website naar fysieke winkel zo makkelijk mogelijk

Toon je fysieke winkel op elke webpagina

Maak op elke pagina super duidelijk dat je een fysieke winkel hebt. Een online bezoeker heeft geen tijd om dit uit te vissen.

“De winkel wordt toch vermeld op de homepagina. Is dat niet voldoende?” Resoluut nee! Niet elke bezoeker start op de homepagina. Ook voor gebruikers die starten op een dieperliggende pagina van je website moet dit in 5 seconden helder zijn.

Hubo vind je winkel

‘Vind je winkel’ wordt bij Hubo opgenomen in het navigatiemenu. Zo is er op elke pagina een link naar een fysiek bezoek.

Maak je openingsuren en adres in 1-2-3 vindbaar

Laat bezoekers geen tijd verspillen met het zoeken naar de openingsuren, het adres en het telefoonnummer. Voor bezoekers die je winkel willen bezoeken, is het uitermate frustrerend als de belangrijkste gegevens niet onmiddellijk te vinden zijn.

‘Bezoek onze winkel’ call-to-actions

Een call-to-action (letterlijk ‘oproep tot actie’) als ‘Bezoek onze winkel’ moet op zowat elke pagina terugkomen. Maak de stap naar een lijfelijk bezoek zo klein mogelijk!

Het is een goed idee om die call-to-action met het adres en de openingsuren te integreren in de footer van de website. Zo heb je die cruciale info gegarandeerd op elke pagina. Voorzie je adres van een duidelijke link ‘Routebeschrijving tonen’ die rechtstreeks de navigatie in Google Maps opent.

Zelfbouwmarkt navigatiegegevens

Onderaan elke pagina van zelfbouwmarkt.be kan je makkelijk je navigatie starten van jouw gekozen adres.

Porta Nova routebeschrijving tonen

Een duidelijke actielink ‘Routebeschrijving tonen’ nodigt uit om te beginnen navigeren.

Geef ze een reden

Motiveer je webbezoekers om je winkel te bezoeken. Prikkel je bezoekers met de troeven van jouw winkel. Waarom moeten ze absoluut naar jou komen?

Mogelijke troeven zijn:

  • Grote showroom met meer dan 100 modellen;
  • Persoonlijk advies van experts;
  • Rolstoel- en kinderwagentoegankelijk;
  • Ruime parking (vooral in drukke steden een enorm voordeel);
  • Makkelijk bereikbaar, vlak naast de autosnelweg;
  • Kom onze producten zelf aanschouwen en uittesten (interessant voor tal van producten. Vb.: bedden, elektronica, fietsen,…).

Bovenstaande zijn troeven waar je bezoekers continu van kunnen genieten. Het is belangrijk om die op je website te vernoemen.

Naast die vaste voordelen zijn er tal van andere (tijdelijke) prikkels om volk naar je winkel te lokken.

Stijl in lijn met je winkel

Al je contactpunten met je (potentiële) klant dienen één consistent geheel te vormen. Dat geldt dus ook voor jouw website. Maak van je website een mooi online visitekaartje dat past bij de Waarom inzetten op instore beleving het verschil maakt voor handelaars.

  • Gebruik de kleuren die je in het interieur terugvindt;
  • Is je winkel modern of eerder vintage met een kantje? Laat die stijl terugkomen op je webstek;
  • Hanteer dezelfde lettertypes;
  • Gebruik de tone of voice die de mensen en de communicatie in je winkel hanteren;
  • Wees consistent in benamingen voor producten en productcategorieën.
E-book

Het Masterplan voor meer volk in je fysieke winkel

Digitale en minder digitale marketing tips voor de moderne retailer

Volg de populariteit van je winkel in Google Analytics

  • Met behulp van meettools als Google Analytics volg je de evolutie van het aantal bezoekers op je website. Dat is een eerste en eenvoudige KPI (Key Performance Indicator) van de populariteit van jouw merk.
  • Hoe meer mensen op zoek gaan naar je merk, hoe meer mensen je website zullen bezoeken en hoe meer mensen normaliter je fysieke winkel of toonzaal zullen bezoeken. En hoe evolueert dit overheen de maanden en jaren? Is er sprake van seizoenaliteit? Google Analytics vertelt het je allemaal.

Fixeer niet op bezoekers, richt je aandacht op conversies

Websitebezoekers zijn één ding, fixeer je er niet op. Een bezoeker op je website is van weinig waarde in vergelijking met een winkelbezoeker. Bezoekers op je website krijgen is niet het einddoel, mensen in je winkel of showroom krijgen is dat wel.

Of je webverkeer effectief bijdraagt aan het doel ‘mensen naar je winkel leiden’ kan je opvolgen door het instellen van zogenaamde conversiedoelen.

Meet daarom acties die gebruikers op je website uitvoeren, die een intentie aantonen om naar de winkel te komen. Als iemand op je website bijvoorbeeld klikt op ‘Routebeschrijving tonen’, is de kans reëel dat die persoon naar je zaak wil navigeren. Evalueer dat conversiepercentage over tijd.

Enkele interessante conversiedoelen om te meten voor retailers op een rijtje:

  • Klikken op ‘Routebeschrijving tonen’ link
  • Afspraak maken via formulier
  • Contactformulier verzenden
  • Klikken op telefoonnummer
  • Klikken op e-mailadres
  • Gebruik van een store-locator (als je meerdere winkels of showrooms hebt)
Google Analytics conversies overzicht

Volg de website-acties die jouw onderneming vooruit helpen in Google Analytics Conversies.

Bij het opzetten van Google Analytics gebeuren vaak nogal wat fouten of zaken worden vergeten. Lees daarom ons artikel De 5 meest gemaakte fouten bij het opzetten van Google Analytics.

Artikel genoteerd door:

Jana Van Gorp

Volg Jana op