Sociale bewijslast onderscheidt goede van slechte leveranciers

Wat maakt een bedrijf uniek? Die vraag lijkt wel dé hamvraag van vandaag. We kunnen je niet vertellen hoe dikwijls we de volgende vraag al hebben gekregen: “Met welke partij moeten we in zee gaan? Hoe kiezen we tussen al die aanbieders?“ Op de markt krioelt het van de webbouwers. Helaas zitten daar ook veel cowboys tussen die de markt kapotmaken. Die het vertrouwen van klanten schaden zodat die niet meer weten wie ze nog kunnen vertrouwen. Hoe herken je een goed bureau? Onze tip? Ga op zoek naar sociale bewijslast.

Hoe herken je een goede online marketing partner?

Of een bedrijf goed is, en dus ook je vertrouwen en centen waard is, vind je terug in de sociale bewijslast. Als bedrijf kun je van de daken schreeuwen hoe goed en degelijk je wel bent, welke hoogstaande kwaliteit je biedt. Maar in hoeverre is dat geloofwaardig? Als een klant over jou getuigt, over hoe goed de samenwerking is verlopen en wat voor een succesverhaal jullie samen aan het schrijven zijn, dan pas heb je iets geloofwaardigs en krachtigs te pakken. Met zo’n getuigenis overtuig je heel wat meer mensen dan wanneer je zelf staat te toeteren over hoe goed je wel bent.

Twijfel je? Vraag naar de sociale bewijslast

Als potentiële klanten twijfelen of ze al dan niet met ons in zee zullen gaan, zeg ik altijd: “Bel onze klanten op, want dat zijn onze beste ambassadeurs. Pols naar hun tevredenheid over wat wij voor hen hebben gedaan. Vraag hen wat ons als online marketingpartner uniek maakt.” Zeker doen, want doe je het niet, dan loop je het gevaar in de lasso’s van de cowboys terecht te komen. Helaas zien mensen pas veel te laat in dat ze met cowboys in zee zijn gegaan. Vraag leveranciers dus op voorhand naar hun sociale bewijslast, naar referenties die je kunt opbellen om uit te vissen hoe ze de samenwerking hebben ervaren. Die sociale bewijslast vind je in alle soorten en maten, zowel in geschreven bronnen als in vlogs. Je kunt ook gaan kijken naar de Facebookpagina van een bedrijf, wat ze daarop posten en hoe mensen erop reageren.

Meten is weten

Nog een goede manier om meer inzicht te krijgen in de kunde van een online marketing partner, is door de Google Analytics-cijfers van enkele van hun klanten te bekijken. Op die manier krijg je objectieve cijfers die niet liegen, die aantonen wat ze effectief hebben gerealiseerd voor een bepaald bedrijf. Van klanten hoor je dan weer de emoties en de subjectieve oordelen die met een samenwerking gepaard gaan. Daarom is het ook zo belangrijk dat de waardeoverdracht van jouw bedrijf naar de markt altijd positief en ontzettend sterk is. Minstens 90% van je klanten hoort echt wel tevreden over je zijn.

Artikel genoteerd door:

Charlotte Cools

Bestuurder en oprichter
Volg Charlotte op